دین

میزان مبلغ فطریه عید فطر امسال 1401

مقدار فطریه امسال چقدر است

میزان فطریه همه ساله با مبلغی معادل سه کیلوگرم قوت غالبی که مورد استفاده روزانه است برابر است ، این قوت غالب می تواند گندم، برنج، خرما ، ذرت باشد در حال حاضر قوت غالب را گندم یا برنج عنوان کرده اند که، زکات فطریه گندم باشد یا برنج باید مبلغ آن معادل سازی شود و صورت نقدی پرداخت می شود. این مبلغ در ازای شخص سرپرست و خانواده تحت تکفلش می باشد که باید به دست مستحقش برسد.

طریه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مبلغ فطریه را تا قبل از ظهر روز عید فطر ( اول ماه شوال) باید کنار بگذارید و در اولین فرصت به شخص مستمند و فقیر بدهید، شما نمی توانید آن را به شخص دیگری مانند موسسات خیریه که معتبر نیستند و شک دارید که این پول را صرف چه اموری می کنند، بپردازید.

فطریه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی مراجع تقلید

مبلغ زکات فطریه و کفاره روزه در ماه رمضان سال 1401 نیز اعلام شده است به این صورت:

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی دفتر آیت الله العظمی خامنه ای:

طبق اعلام بیانیه ایی از طرف دفتر آیت الله العظمی خامنه ای : مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

* که مبلغ زکات فطریه سال 1401 به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی دفتر آیت الله العظمی سیستانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج ایرانی: 225 هزار تومان
برنج غیرایرانی: 60 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج: 140 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج ایرانی: 250 هزار تومان
برنج پاکستانی: 110 هزار تومان
برنج هندی: 75 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره سال 1401 از سوی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج: 150 هزار تومان

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان معادل 80.000 ریال عنوان شده است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ برای کفاره روزه عمد نیز مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان معادل 4.800.000 ریال عنوان شده است.

مقدار فطریه امسال چقدر است

قوت غالب فطریه چیست

در اغلب شهرها مردم از گندم به عنوان قوت غالب استفاده می کنند یعنی اینکه از گندم به شکل نان در سفره خود می گذارند و آن را به همراه چیز دیگری میل می کنند که نان می شود غالب ، پس مبلغ سه کیلو از آن را به عنوان زکات فطریه کنار می گذارند، البته برخی نیز برنج را قوت غالب خود می دانند که هر کدام که در منطقه شان مرسوم تر است را می توانند انتخاب کنند‌، پس قوت غالب اکثر مردم در اینجا لحاظ می شود.

فرق بین زکات و فطریه

در زکات،  مقدار مالی را که اسلام مشخص کرده و واجب نموده پرداخت می شود که در نُه چیز واجب شده است : زکات گندم، زکات جو، زکات خرما، زکات کشمش، زکات طلا، زکات نقره، زکات شتر، زکات گاو، زکات گوسفند. دارنده هر کدام از این اموال طبق اعلام شده در رساله برای هر کدام از آنها زکات معینی باید پرداخت کند.
اما در زکات فطره همانطور که بالاتر عنوان کردیم این زکات تنها در روز عید فطر داده می شود و تمام کسانی که موقع غروب شب عید فطر فردی بالغ و عاقل اند هستند، بیهوش و فقیر و بنده دیگری نیستند، واجب است و مقدار آن به اندازه مبلغ سه کیلو قوت غالب که می تواند گندم، برنج، خرما، کشمش، ذرت و … باشد.

فطریه را چه کسانی پرداخت کنند

کسانی که خود سرپرست هستند و عده ای تحت تکلف و نان خور او می باشند، بزرگ یا کوچک بودن ، مسلمان یا کافر و واجب النّفقه بودن یا غیر واجب النّفقه بودن نیز فرقی ندارد، نزد او زندگی کنند یا در جای دیگر واجب است که زکات فطره را پرداخت کند، کسانی که غنی باشند و در طول سال خرج و مخارج عیال و فرزندانش را بتواند تهیه کند و کسب و کاری داشته باشد.

اما کسانی که خود فقیر هستند یعنی کسب و کاری ندارند و توانایی آماده کردن مایحتاج زندگی خود را ندارند فطریه بر آنان واجب نیست او حتی می تواند زکات فطره بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا