سبک زندگی

نحوه خشک کردن گل

میخواهید گل هایی که کادو گرفتید را برای مدت زیاد بدون تغییر خشک کنید؟پس با آموزش خشک کردن گل ه با دیجی جو همراه شوید

حتما برای شما هم پیش آمده که از عزیزی گلی هدیه گرفتید و دوست دارید این هدیه ارزشمندتان را برای مدت طولانی نگه دارید؟

خشک کردن گل اصولی دارد که ما به شما در دیجی جو آموزش میدهیم.

با نحوه خشک کردن گل در دیجی جو همراه باشید.

خشک کردن گل با تافت و اسپری مو:

شما می توانید برای خشک کردن و نگهداری گلهایی که هدیه گرفته اید از تافت یا حالت دهنده مو استفاده کنید وگل های طبیعی را طوری خشک کنید که رنگ، شکل و حالت آن تغییر نکند فقط کافیست به تک تک گل ها تافت را اسپری کنید تا لایه ای روی آنها شکل گرفته و از شکنندگی گل جلوگیری کند.

خشک کردن گل

روش خشک کردن گل طبیعی با تافت

خشک کردن شیمیایی گل ها:

برای خشک کردن گل به روش شیمیایی ، جوش شیرین، نمک، خاک رس یا مواد خشک کننده حرفه‎ای را ترکیب می کنند و برای گرفتن رطوبت گل ها آنها را کاملا با این مواد خشک کننده می پوشانند تا رطوبت گل ها در 6 هفته توسط نمک و مواد دیگر گرفته شود.

آویزان کردن دسته گل بر روی طناب:

دسته گل های طبیعی خاطره انگیزتان را می توانید با استفاده از یک طناب به سقف خانه آویزان کنید. ابتدا انتهای گل ها را با یک طناب ببندید، سپس برعکس روی طناب آویزان کنید و اجازه دهید گل ها تا دو هفته به همین حالت باقی بمانند .

برای محافظت بیشتر از گل ها می توانید با استفاده روزنامه آنها را بپوشانید. پس از خشک شدن این گل ها طناب آنها را بریده و گل ها را به آرامی درون گلدان قرار دهید اما در جابجایی آنها دقت کنید زیرا این گل ها بسیار شکننده هستند.اگر می خواهید به دسته گلتان کمترین آسیب وارد شود ، گل را درون تنگ شیشه ای قرار دهید و سال ها از زیبایی آن لذت ببرید.

 آویزان کردن گل ها

خشک کردن گل ها با آویزان کردن آن ها

خشک کردن گل ها با استفاده از یک کتاب سنگین و قطور:

شما می توانید شاخه های گل طبیعی را با استفاده از کتاب خشک کنید، برای این که گل ها راحت تر بین برگه های کتاب جا شوند بهتر است ساقه های گل ها را ببرید. برای این که رطوبت گل ها نوشته روی کتاب را رنگی و یا خراب نکنند یک صفحه کاغذ مثل روزنامه قرار درون برگه کتاب بگذارید سپس 1 الی 2 گل را درون این برگه ها قرار دهید و به آهستگی کتاب را ببندید.

وقتی گل ها را درون کتاب قرار دادید، روی آن چندین کتاب سنگین بگذارید تا گل ها، تحت پرس شدید قرار بگیرند. فشار اضافی به زودتر خشک شدن و حفظ فرم گل ها کمک می کند . اجازه دهید که گل ها تا دو هفته در این حالت باقی بمانند تا کاملا خشک شوند .

سپس گل ها را درون یک قاب عکس بزرگ قرار دهید برای چسباندن گل های خشک درون قاب نیاز به چسب دارید پس از آغشته کردن گل ها به چسب ، آنها به آرامی درون قاب قرار دهید و چند ثانیه در آن حالت نگه دارید سپس قاب را به مدت 2 الی 3 ساعت در یک محیط باز بگذارید تا گاز های تولید شده از چسب از محیط قاب خارج شده و چسب به خوبی خشک شود.

سعی کنید رنگ حاشیه قاب با رنگ گل خشک شده شما متناسب باشد. سپس به آرامی شیشه روی قاب را بیاندازید به شکلی که به گل ها آسیبی نرسد و قاب را روی دیوار خانه تان نصب کنید و از آن لذت ببرید.

روش خشک کردن دسته گل‌ توسط براز: 

ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی می‌ریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار می‌دهیم. سپس مقداری براز را روی دسته گل‌ می‌پاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تکان می‌دهیم تا براز کاملاً روی تمام گلبرگ‌ها را بپوشاند.

اگر براز حالت چسبندگی داشت کمی آرد ذرت را با آن مخلوط می‌کنیم تا از چسبندگی مواد به گل جلوگیری شود.

decorate-your-house-with-dried-flowers-4

روش خشک کردن دسته گل‌ بوسیله شن :

برای خشک کردن گل می‌توان از شن‌های ساحل دریا استفاده کرد. ابتدا شن‌ها را شسته تا کاملاً تمیز شوند. سپس دسته گل‌ها را در داخل شن می‌خوابانیم. باید دقت داشته باشیم که سنگریزه‌های درشت در میان شن‌ها نباشد تا آسیبی به گلبرگ‌های دسته گل‌ وارد نشود.

 

آموزش خشک کردن گل با مواد شیمیایی نظیر سیلیکا ژل :

سیلیکا ژل یک ماده شیمیایی است که نوع مرغوب آن به رنگ آبی آسمانی است. این ماده وقتی که رطوبت به خود می‌گیرد به رنگ صورتی می‌شود. ولی می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. برای این منظور آن را در فر گاز قرار می‌دهیم تا خشک شود و دوباره به رنگ آبی در آید. به وسیله‌ی فرو بردن کاغذ تورنسل در سیلیکا ژل می‌فهمیم که سیلیکا رطوبت دارد یا خیر. اگر مرطوب باشد رنگ کاغذ تورنسل تغییر می‌کند. توجه داشته باشید که هر یک از مواد شیمیایی خشک کننده بعد از هر بار مصرف دوباره قابل استفاده هستند.

th

 

سیلیکا ژل کاملاً رطوبت را از دسته گل‌ می‌گیرد و باعث می‌شود که بعد از آن هم گل رطوبت به خود نگیرد. دانه‌های سیلیکا ژل کمی درشت هستند و باید آن‌ها را بوسیله آسیاب و یا وسایل دیگر خرد کنیم و به وسیله چای صاف کن آن را روی دسته گل‌ بپاشیم تا دانه‌های درشت سیلیکا ژل لای گلبرگ‌ها فرو نرود. معمولاً ارتفاع شاخه گلی را که در مواد شیمیایی خشک می کنیم باید 2 تا 5/2سانتی‌متر باشد. هر طوری که دسته گل‌ را در مواد بگذاریم به همان شکل خشک خواهد شد. معمولاً برای خشک کردن گل‌های حساسی چون لیلیوم، آنتریوم و … از مواد شیمیایی استفاده می‌کنیم تا شکل ظاهری گل تغییر نکند.

 

 طریقه ی پرس کردن دسته گل‌ با کتاب : 

هرگاه دستگاه خاص پرس در دسترس ما نبود از کتاب‌های سنگین برای خشک کردن گل استفاده می‌کنیم. بدین طریق که دسته گل‌ها را لای کاغذ با روزنامه قرار داده و در بین صفحات کتاب پایینی قرار می‌‌دهیم. سپس یک آجر، اتو با هر وسیله‌ی سنگین را روی کتاب‌ها می‌گذاریم. البته توجه داشته باشید که از روزنامه با چاپ مشکی استفاده می‌کنیم و روزنامه با چاپ رنگی برای این کار مناسب نیست و رطوبت به خود نمی‌گیرد. سعی می‌کنیم وسط گل‌هایی را که کمی برجستگی دارند با انگشت فشار دهیم تا کاملاً خوابیده شوند. در روزهای اول هر 12 ساعت یک بار به گل‌ها سر می‌زنیم و اگر ممکن باشد روزنامه‌های آن‌ها را عوض می‌کنیم تا سریع‌تر خشک شوند. مدت خشک کردن گل ها در این روش 10الی 12روز می‌باشد. برای خشک کردن انواع برگ‌ها، گل بنفشه، ژریرا و داودی و مینیاتوری این روش مناسب است.

decorate-your-house-with-dried-flowers-6

خشک کردن دسته گل در محلول گلیسیرین و آب داغ :

برای میوه‌های خوشه‌ای (مثل انگور) و شاخه‌های آکالیپتوس از این روش استفاده می‌شود، بدین صورت که یک قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب مخلوط می‌کنیم (ابتدا مقداری نمک را در آب داغ حل می‌کنیم) و شاخه‌ها را در آن فرو می‌کنیم.

زمانی که برگ‌ها مقداری رطوبت داشته باشند متوجه می‌شویم که به اندازه کافی گلیسیرین به آن‌ها رسیده و خشک شده‌اند. با استفاده از این روش برگ‌ها نرمی و لطافت خود را حفظ می‌کنند. گل رز، کاملیا و میوه‌های خوشه‌ای را با این روش خشک می‌کنند.

 خشک کردن گل طبیعی با اتو :

برای سریع‌تر خشک کردن دسته گل‌ها می‌توانیم از روش اتو کردن استفاده کنیم. گل را در بین دستمال کاغذی قرار می‌دهیم و چند روزنامه در زیرو روی آن قرار می‌دهیم سپس آن را با اتو خشک می‌کنیم. اما این روش خیلی برای خشک کردن دسته گل‌ مناسبت نیست زیرا رنگ گل در این روش مقداری تغییر می‌کند.

 

decorate-your-house-with-dried-flowers-8

خشک کردن گل با اتو کردن :

از روش اتو کردن برای سریع تر خشک کردن گل ها استفاده کنیم. در این روش گل را در بین دستمال کاغذی قرار می دهیم و در زیرو روی آن چند روزنامه قرار می دهیم و با اتو خشک می کنیم.

خشک کردن گل طبیعی در خانه

خشک کردن گل طبیعی در خانه با اتو

آب‎زدایی برای خشک کردن گل:

برای خشک کردن سریع گل‎ها از دی هیدراتور( خشک کننده موادغذایی ) ، فر یا مایکروویو استفاده می کنند تا در عرض تنها چند ساعت گل ها کاملا خشک شوند.

خشک کردن گل ها با استفاده از سیلیکا ژل:

برای محافظت از لوازم الکتریکی سیلیکا ژل یک رطوبت گیر خوب محسوب می شود و شما می توانید با استفاده از این ماده گل های طبیعی خود را خشک کنید. برای خشک کردن گل های تان ابتدا شاخه های اضافی گل را جدا کنید و سپس درون یک سطل به مقدار کافی سلیکا ژل بریزید و شاخه های گل را درون این ظرف قرار دهید و روی گل ها سیلیکا ژل بریزید به طوری که گل ها غرق در سیلیکا ژل شوند اما توجه کنید دانه های سیلیکا درون گلبرگ ها نروند.

پس از این مراحل درب سطل را ببندید و برای خشک شدن گل ها سطل را در گوشه ای خنک و دور از دسترس قرا دهید. پس از خشک شدن گل ها با استفاده از یک اسپری ثابت کننده، گل ها را اسپری کنید و آنها را درون یک گلدان قرار دهید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

خشک کردن دسته گل طبیعی

سیلیکا ژل برای خشک کردن گل بدون تغییر رنگ

مایکروفر برای خشک کردن گل:

برای خشک شدن سریعتر گل ها آنها را بدون ساقه در ظرفی مناسب اما بدون در ، داخل مایکروفر قرار دهیدو مایکروفر را به مدت یک دقیقه با بالاترین درجه روشن کنید. اگر در این مدت گل ها خشک نشدند، این کار را یک دقیقه ی دیگر تکرار کنید تا خشک شوند.

خشک کردن گل ها در محلول گلیسیرین و آب داغ :

برای خشک کردن گل ها با این روش یک قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب و مقداری نمک مخلوط می کنیم و شاخه ها را در آن فرو می کنیم برای دانستن اینکه مقدار کافی گلیسرین به گل ها رسیده است باید برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند. با استفاده از این روش برگ ها نرمی و لطافت خود را حفظ می کنند.

بهترین گل‌ها برای خشک کردن کدامند؟

 

بهترین گل‌ها برای خشک کردن به روش‌های مختلف کدامند؟

 

در حالی‌که گل رز و محمدی محبوب‌ترین گل‌ها برای خشک کردن هستند اما سایر انواع گل که برای خشک کردن مناسبند عبارتند از:

*گل رز و گل محمدی

*گل بابونه

*گل نفس کودک یا ژیپسوفیلا

*گل سرخارگل یا اکیناسه

*گل تکمه‌ای یا دکمه‌ای

*گل ادریسی

*گل اسطوخودوس

*گل زبان در قفا

*گل لیلیوم یا سوسن

*گل صد تومانی

*گل جاوید یا گل کاغذی یک ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا