سرگرمی

بازی مافیا؛ قوانین بازی،نقش ها و استراتژی ها

صفر تا پیاز بازی مافیا

بازی محبوب مافیا، یک بازی نقش‌آفرینی گروهی است که قدرت تشخیص و قضاوت شما را آزمایش می‌کند. در این بازی تصور می‌شود که در یک دهکده‌ی کوچک، مردم محلی و مافیا، یک نبرد همه‌جانبه برای بقا قرار دارند. بسته به نقش شما، هدف بازی این است که در طی دو چرخه‌ی متناوب بازی (شب و روز) اعضای تیم دیگر را شناسایی یا بکشید. بهتر است مافیا را در یک میهمانی بازی خانوادگی بزرگ با گروهی از دوستان زیاد بازی کنید.

معرفی بازی مافیا؛ جنگ میان مافیا و شهروندان

بازی مافیا، بیانگر تضاد میان مافیا – اقلیت آگاه – و شهروندان عادی – اکثریت نا‌آگاه – است. این بازی محبوب توسط «دمیتری دیودوف» از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۶ ایجاد شده‌ است و انواع بسیار زیادی دارد که توسط گروه‌های هفت‌نفره یا بیشتر بازی می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای گروه‌های بزرگ‌تر، شخصیت‌هایی را اضافه کنید.
این بازی دارای دو مرحله است: شب؛ هنگامی که مافیا ممکن است یک «شهرند» را به قتل برساند و روز که شهروندان رای می‌دهند تا یک مظنون به مافیا از بین برود یا از بازی خارج شود. این بازی هنگامی به اتمام می‌رسد که همه‌ی اعضای مافیا حذف شده باشند یا تعداد مافیا نسبت به شهروندان بیشتر باشد. در واقع حداقل تعداد بازیکنان مورد نیاز برای این بازی ۷ نفر است (۵ شهروند در مقابل ۲ مافیا).
این بازی تنوع زیادی دارد که در ادامه‌ی این مطلب، برخی از روش‌های رایج را آورده‌ایم. ما در این مطلب نسخه‌ی اصلی بازی مافیا را شرح داده‌ایم که با کارت بازی می‌شود و بهتر است با ۱۲ تا ۲۴ بازیکن انجام شود.

شروع بازی؛ مشخص کردن نقش‌ها

۱. انتخاب داور

داور باید کسی باشد که با قوانین آشنایی کامل دارد و درصورت امکان قبلا بازی کرده‌ باشد.

۲.  انتخاب نقش‌ها

داور باید تعدادی کارت را انتخاب کرده و هریک را به یک نقش اختصاص دهد. اما روش‌های دیگری نیز برای تخصیص نقش‌ها وجود دارد. برای مثال داور می‌تواند از افراد بخواهد که چشم‌ها را ببندند (شب) و سپس به صورت خصوصی، نقشی را به هرکس اختصاص دهد. همچنین می‌توان نقش‌های موجود در بازی را بر روی تکه‌هایی از کاغذ نوشت و طی یک قرعه‌کشی نقش‌ها را تقسیم کرد.
بازی مافیا

روش بازی مافیا؛ «شب»

۱.  وقت خواب

داور چرخه‌ی شب را با گفتن جمله‌ی «شب شد، همه بخوابند» شروع می‌کند. در این مرحله همه باید چشم‌های خود را بسته و سر‌ها را پایین ببرند. پس از آنکه همه به «خواب» رفتند، داور به مافیا دستور می‌دهد که از خواب بیدار شود و یک قربانی را انتخاب نماید. در این زمان، اعضای مافیا قادر به دیدن همه‌ی یاران خود خواهند بود. آن‌ها به آرامی و در سکوت، یک قربانی را انتخاب می‌کنند و سپس با اشاره به او، قربانی خود را به داور اعلام می‌کنند. حالا داور باید به مافیا دستور دهد که «بخوابند» تا دوباره «صبح» از راه برسد.

۲. بیداری کارآگاه

درحالی که همه‌ی اعضا در خواب هستند، داور از کارآگاه می‌خواهد که «بیدار»‌ شود. کارآگاه می‌تواند با اشاره به یک نفر که به او مظنون است، از داور استعلام بگیرد که آیا او مافیاست یا نه. اگر او درست حدس زده باشد، آن مافیا از بازی حذف می‌شود، اما در غیر این صورت کارآگاه یکی از شهروندان را شناخته و به «خواب» می‌رود.

۳. بیداری دکتر

در مرحله‌ی بعد، داور «دکتر» را بیدار می‌کند تا شخصی را با اشاره و در سکوت شب «نجات» دهد. پزشک می‌تواند خود را نیز نجات دهد و شب را زنده بماند. اگر پزشک بازیکن دیگری را انتخاب کند که مافیا قبلا او را کشته، آن قربانی از مرگ «نجات» می‌یابد. اگر در طول بازی، مافیا پزشک را شناسایی کند و در شب به قتل برساند، دیگر قربانی‌ها نمی‌توانند در طول بازی نجات پیدا کنند.

بازی مافیا؛‌ «روز»

۱. وقت بیداری

داوربه بازیکنان دستور می‌دهد که چشمان خود را باز کنند و در واقع «بیدار» شوند. سپس او به همه اعلام می‌کند که در شبی که گذشت چه روی داد و چه کسی مرد. برای مثال می‌گوید: «در شبی که گذشت مافیا فرد «الف» را کشت و دکتر شخص نادرست را نجات داد» یا «در شبی که گذشت مافیا فرد «الف» را کشت، اما پزشک او را نجات داد.» او سپس خواهد گفت که پاسخ به استعلام کارآگاه مثبت بوده یا منفی، اما حرفی از نقش‌ها نخواهد زد.

۲. برگزاری بحث و گفتگو

در این قسمت بازیکنان درباره رویداد‌های اخیر باهم صحبت می‌کنند. اما باید توجه داشت که هیچ‌کس نباید کارت‌های خود را نشان دهد، اما سعی کنید دیگران را متقاعد کنید که نقش مشخصی دارید. اگر بحث به جایی برسد که یک بازیکن مظنون شود، بازی به سمت اتهام‌زنی پیش می‌رود.
حالا هرکسی که به دیگری شک دارد، ممکن است او را به عضو مافیا بودن متهم کند. این اتهام باید توسط دیگران هم پشتیبانی شود. علاوه بر این، فردی که اتهام می‌زند باید دلیل آن را نیز بیان کند و سعی کند دیگران را نیز با خود هم‌عقیده کند. هر بازیکنی که فکر می‌کند این اتهام ناعدلانه است می‌تواند از متهم دفاع کند. در صورت تمایل می‌توان یک محاکمه برگزار کرد و متهم و مدافعانش از او دفاع کنند و مخالفان نیز دلایل خود را بیان کنند.

۳. رای گیری

در نهایت، داور یک رای‌گیری برگزار می‌کند و بازیکنان هر یک موافق یا مخالف متهم رای می‌دهند. ممکن است شما در بازی ترجیح بدهید که رای‌دهی به صورت ناشناس انجام گیرد. اگر در طول رای‌گیری نتوان به تصمیم مشخصی رسید، باز هم یک جلسه‌ی محاکمه و گفتگو برگزار می‌شود و این روند تا زمانی که یک نفر در طی رای‌گیری از بازی، به دلیل اتهام به عضویت در مافیا حذف شود، ادامه می‌یابد. سپس دوباره «شب» فراخواهد رسید و بازی ادامه می‌یابد تا یا شهروندان و یا مافیا برنده شوند.
توصیه: شما می‌توانید برای هیجان بیشتر در بازی، از آشنایی مافیا با یکدیگر جلوگیری کنید. به این صورت که در شب، مافیا همه چشمان خود را بسته نگاه می‌دارد و داور نام بازیکنان را یک به یک می‌خواند. سپس با شنیدن نام هر بازیکن، مافیا‌هایی که می‌خواهند او کشته شود، دست خود را بالا می‌گیرند و شخصی که بیشترین رای را آورده از بازی حذف می‌شود.
نقش‌های بازی مافیا

معرفی نقش‌های بازی مافیا

اصلی‌ترین نقش‌های این بازی گروهی، مافیا، داور و شهروندان هستند، اما همیشه می‌توان با توجه به تعداد نفرات نقش‌های بیشتری را نیز افزود.

۱. مافیا: این بازیکنان مشخص می‌کنند که در شب چه کسی کشته خواهد شد. آن‌ها همچنین از هویت هم‌تیمی‌های خود آگاه هستند.

۲. شهروندان: شهروندان را با نام «بی‌گناهان» نیز می‌شناسند. این افراد در طول بازی تلاش می‌کنند که مافیا را شناسایی کنند. تعداد شهروندان کم‌تر از مافیا است.

۳. داور یا رئیس: این نقش در بازی بسیار اساسی و مهم است. داور ممکن است نقش بازیکنان را تعیین کند، داستان را پیش ببرد و به طول کلی بازی و رعایت قوانین را زیر نظر داشته باشد.

۴. کارآگاه: یک نفر از شهروندان که هر شب نقش یک نفر را استعلام می‌کند.

۵. پزشک: یک نفر از شهروندان که هر شب خود یا یک نفر دیگر را از قتل مافیا، نجات می‌دهد.

۶. بارمن (Barman): عضوی از مافیا که هر شب اثر توانایی بازیکنان دیگر را لغو می‌کند.

۷. اسنایپر: یکی از شهروندان که هر شب می‌تواند یک نفر را به قتل برساند.

۸. گادفادر (پدرخوانده): گادفادر رئیس مافیاست که می‌تواند نقش خود را حتی برای اعضای تیمش نیز مخفی نگاه دارد. استعلام گادفادر منفی است و اسنایپر قادر نیست او را به قتل برساند.

۹. بدکاره: یکی از نقش‌های تیم مافیاست که هر شب یک نفر را به داور معرفی کرده و در نتیجه عمل او را در آن شب خنثی می‌کند. او تنها سه بار می‌تواند از این قدرت استفاده کند.

۱۰. ناتاشا: ناتاشا می‌تواند در شب یک نفر را به داور نشان دهد و در روز بعد آن فرد «لال» خواهد بود.

۱۱. کشیش: در شب اول، به دستور داور از خواب بیدار می‌شود و پس از ناتاشا، یک نفر را که ممکن است لال شده باشد، درمان می‌کند. او همچنین می‌تواند هنگام حذف از بازی از یک نفر از افراد اعتراف بگیرد و کارتش را رو کند.

۱۲. روئین‌تن: یکی از شهروندان که در شب مافیا نمی‌توانند او را بکشند. مافیا تنها می‌توانند با رای گیری روئین‌تن را از بازی حذف کنند.

۱۳. کلانتر: کلانتر نقشی مشابه با کارآگاه دارد، با این تفاوت که او فردی را استعلام نمی‌کند، بلکه خود داور هر شب یکی از مافیا را به او معرفی می‌کند.

۱۴. وکیل: وکیل می‌تواند یک نفر را انتخاب و از او دفاع کند. آن فرد در روز بعد با رای بازیکنان دیگر کشته نمی‌شود.

۱۵. دزد: دزد می‌تواند با چشمان بسته نقش دو نفر را با هم عوض کند.

۱۶. زامبی: زامبی یکی دیگر از نقش‌های پلیس بازیست که در زمان «روز» بازی نمی‌تواند صحبتی بکند یا حتی از خود دفاع بکند. فقط با رای خود می‌تواند به تیم پلیس کمک بکند. به تیر هیچ یک از نقش‌های بازی کشته نمی‌شود، بجز اسنایپر و اگر مافیا ایشان را بزنند، یکی از اعضای تیم مافیا تبدیل به زامبی خواهد شد و اگر دکتر زامبی را مداوا کند، دکتر خواهد مرد و زامبی تبدیل به دکتر خواهد شد.

قوانین بازی مافیا

قوانین بازی مافیا چیست؟

  • در مرحله‌ی اول از اتهام زنی تصادفی بپرهیزید و بیشتر بر ارزیابی رفتار بازیکنان تمرکز کنید.
  • مراقب بازیکنانی باشید که از یکدیگر دفاع می‌کنند. توجه کنید که مافیا یکدیگر را می‌شناسند.
  • اگر تعداد بازیکنان زیاد است، نقش‌های بیشتری به بازی اضافه کنید.
  • داور باید از اتفاقات و نقش‌های بازی یادداشت داشته باشد.
  • اعضای مافیا برای رد گم کردن، می‌توانند علیه یکدیگر رای دهند.
  • زمان مشخصی اختصاص دهید تا بازیکنان به صورت مخفیانه با یکدیگر صحبت کنند و یکدیگر را قانع کنند.

 

بیشتر بخوانید:‌ کلمات پانتومیم

استراتژی بازی مافیا چگونه است؟

  • سعی کنید به صورت دایره‌ای و در یک اتاق کاملا ساکت بنشینید تا بازی واقعی‌تر جلوه کند. دقت کنید که هرچه بازی بیشتر جدی گرفته شود، هیجان آن بیشتر خواهد بود.
  • بازیکنان باید تلاش کنند اتهامات، اقدامات حمایتی و … را به خاطر بسپارند؛ بنابراین هنگام رای‌گیری اطلاعات خوبی برای تصمیم‌گیری در اختیار خواهند داشت.
    «روز»‌ها را به دلیل بحث و رای‌گیری طولانی‌تر از «شب»‌ها قرار دهید.
  • برای تعادل در بازی، بهتر است داور نقش‌ها را بر اساس ویژگی‌ها و سن افراد به آن‌ها تخصیص دهد.
  • مافیا یک بازی روانشناختی است. اگرچه شما در زندگی حقیقی به فردی اعتماد دارید یا برعکس، در بازی همه‌چیز تغییر می‌کند. فیلتر‌های ذهنی را کنار بگذارید. برخی افراد نمی‌توانند هنگامی که از آن‌ها سوال می‌کنید، لبخند نزنند، بنابراین بر این اساس به آن‌ها مشکوک نشوید.
  • خیلی سکوت نکنید، چراکه وقتی در نهایت برعلیه کسی حرف بزنید، سکوتتان را بر ضد شما استفاده خواهند کرد و می‌گویند که تنها برای اخراج آن‌ها ناگهان شروع به حرف زدن کرده‌اید.
  • به عنوان کارآگاه باید یاد بگیرید که چگونه از دیگران دفاع کنید. اگر می‌دانید که چه کسانی شهروند هستند، سعی کنید آن‌ها را زنده نگه دارید. اگر در مقابل ۲ مافیا بازی می‌کنید و ۱ نفر را بیرون کرده‌اید، از قدرت موجود استفاده کنید و بگویید خب تنها یک مافیا در بازی مانده و آن هم شخص C است. من می‌دانم، چون کارآگاه هستم. اگر او مافیا نبود شما می‌توانید من را بکشید، اما اگر باشد، ما شهروندان بازی را برده‌ایم.
  • در برخی شرایط بسیار نادر، گاهی بیش از یک پزشک یا کلانتر بازی می‌کنند. در این صورت، شما باید از مراقب باشید تا از هم مراقبت کنید، درست همان طور که مافیا از هم‌تیمی‌هایش دفاع می‌کند.
  • مافیا‌ها باید بدانند که چگونه بازی را به نفع خود پیش ببرند، حتی اگر به قیمت قربانی کردن یکی از خودشان باشد. فرض کنید که یک بازی ۸ نفره انجام می‌دهید با دو مافیا. تا به حال ۳ نفر مرده‌اند و هر دو مافیا در بازی هستند. هیچ کس هرگز گمان نمی‌کند که مافیایی یک مافیای دیگر را بکشد، بنابراین در هنگام رای گیری گاهی بد نیست علیه او رای دهید.
  • مافیا باید مانند شهروندان رفتار کنید. شما نیز در نقش مافیا باید یکدیگر را متهم کنید و سعی کنید تعادل را به هم بریزید. این کار شهروندان را گیج خواهد کرد.

پیش‌بینی اتفاقات بد در بازی

منظور از اتفاقات بد این است که مثلا کسی اشتباهی بکند یا اعضا ندانند باید در یک مرحله چه کنند. در اینجا چند مثال آورده‌ایم:

  • پزشک نقش مهم و پرقدرتی در بازی دارد و ممکن است وسوسه شود که هر بار خود را نجات دهد تا در نهایت خود مافیا را تشخیص دهد. این انگیزه باعث می‌شود عملا نقش پزشک در بازی بی‌فایده شود. برای جلوگیری از این پیشامد می‌توانید قرار بگذارید که پزشک هر یک شب در میان می‌تواند خود را نجات دهد.
  • یکی از بازیکنان، زمانی که نباید، چشمان خود را باز کرد! شما می‌توانید یا بازی را از سر بگیرید یا شخص را بکشید. برای مثال هنگامی که داور از مافیا می‌خواهد بیدار شوند و دکتر نیز بیدار می‌شود داور می‌تواند تصمیم بگیرد او از بازی بیرون برود. نقش او نباید فاش شود.
  • اگر شما داور هستید و فراموش کردید که در دور قبل چه اتفاقی افتاد، می‌توانید دوباره مرحله را تکرار کنید. مثلا می‌دانید که مافیا فرد «الف» را کشته، اما به خاطر نمی‌آورید که «الف» کیست. در این مرحله می‌توانید دوباره شب اعلام کنید و از مافیا سوال کنید که چه کسی را می‌خواستند بکشند.

بیشتر بدانید: بازی خانوادگی برای تقویت حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا