دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

تبادل نظر : ماشین دنده اتوماتیک یا دستی؟

ماشین دنده ای یا اتومات , کدام خودرو بهتر است؟

درسال های گذشته گیربکس های اتوماتیک بخش بسیار کوچکی از خودروهای مورد استفاده قرار می گرفت.

اما حال با این که زمان گذشته است در حال حاظر می توان خودروهای بسیاری از مدل های شهری کوچک گرفته تا لوکس ترین خودروهای بزرگ که از گیربکس اتوماتیک بر خوردار هستند.

بسیاری از کارخانه ها نمونه های دوکلاچه ای را ارائه می کنند که نه تنها سریع تر از انسان عمل تعویض دنده را انجام می دهند بلکه مصرف سوخت کمتری را نیز بر جای می گذارند. برخی برندها اصلاً دردسر نمونه های دستی را به جان نمی خرند. خب با این تفاسیر، شما چه نوع گیربکسی را انتخاب می کنید؟ اتوماتیک یا دستی؟

نکته

نکته‌ای که وجود دارد این است که ترافیک شهرها روزبه‌روز زیادتر شده و خودروها بیشتر از اینکه در سرعت بالا مورداستفاده قرار بگیرند در پشت ترافیک‌های سنگین قرار دارند. همین امر باعث خواهد شد که ماشین‌های دنده اتومات کمی پرمصرف‌تر باشند. اگر به کاتالوگ خودروهایی که هم با جعبه‌دنده دستی یا جعبه‌دنده اتومات عرضه می‌شوند نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که کارخانه‌های سازنده هم به مصرف بیشتر ماشین‌های دنده اتومات اشاره‌کرده‌اند.

حال جواب این سؤال که دنده اتومات از لحاظ مصرف سوخت بهتر است یا دستی به تصمیم شما بستگی دارد که راحتی بیشتر دنده اتومات یا مصرف سوخت کمتر دنده دستی کدام‌یک برایتان ارجحیت دارد؟

مصرف سوخت دنده اتومات کمتر است یا دستی؟
مصرف سوخت دنده اتومات کمتر است یا دستی؟

هزینه تمام شده

یکی از مسائل دیگری که در بحث تفاوت دنده اتومات و دستی پیش می‌آید بحث قیمت خودرو است. تقریباً تمام خودروها با دنده اتومات از قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه با دنده دستی برخوردارند (به‌غیراز خودروهای لوکس و اسپرت). اغلب قیمت‌ها نسبت به برند و مدل خودرو بالاتر است. به‌طور میانگین خودروهایی با دنده اتومات حداقل هزار دلار آمریکا از خودروهایی با دنده دستی گران‌تر هستند که این مقدار هزینه بسته به نوع خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

باور عموم بر این است که خودروهای با گیربکس دستی سوخت کمتری هم مصرف می‌کنند. این باور امروز و در خودروهای مدرن و پیشرفته با گیربکس اتوماتیک چندان صدق نمی‌کند. اما آیا می‌دانید که دلیل مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی چه بوده است؟

برای توقف با خودروی مجهز به گیربکس دستی، باید با فشردن پدال کلاچ، دنده را در وضعیت خلاص قرار دهیم. اگر بدون استفاده از کلاچ فقط ترمز استفاده شود، پیشرانه خاموش می‌شود و راننده احتمالاً مورد تمسخر اطرافیان قرار می‌گیرد. اما در خودروی با جعبه‌دنده‌ی خودکار، در هنگام توقف دنده خلاص نمی‌شود؛ اگرچه این عمل با حذف استفاده‌ی زیاد از کلاچ در ترافیک رانندگی را آسان‌تر می‌کند، ولی در عین حال مصرف سوخت در سرعت‌های پایین را بالا می‌برد.

گیربکس خودکار
دنذه ای بخرم یا اتومات

اما جعبه‌دنده‌های خودکار خودروهای مدرن با مصرف سوخت کمتر در سرعت‌های بالا، این مشکل را جبران می‌کنند.

این تفاوت قیمت در صورتی است که انتخاب شما در مورد اینکه دنده اتومات بهتر است یا دستی به‌ندرت روی ارزش باقی‌مانده خودرو پس از چند سال تأثیر می‌گذارد. اگرچه بعضی از خودروهای لوکس دست‌ دوم در صورت دارا بودن دنده اتومات از بازار بهتری برخوردار هستند. به‌طورکلی باید ببینید آیا این تفاوت قیمت نسبت به ویژگی‌های مثبت خودروی دنده اتومات برایتان به‌صرفه هست که اقدام به خرید خودروی دنده اتومات کنید یا خیر.

حس و حال رانندگی

عموماً گیربکس های اتوماتیک برای کسانی طراحی شده بودند که علاقه ی چندانی به رانندگی نداشتند. اگر لذت رانندگی واقعی را می خواستید، باید یک نمونه ی دستی را انتخاب می کردید. اما هم اکنون اوضاع تغییر کرده است. تعویض های فوق سریعی که برخی گیربکس های اتوماتیک دارند خیلی سریع تر از نمونه های دستی هستند. فاصله ی بین تعویض دنده ها در حین شتاب گیری سریع تنها در حد چند دهم و صدم ثانیه است البته که در رانندگی روزمره تفاوت هایی وجود دارد.

وقتی در پیست یا در جاده ای پرپیچ وخم سریع می رانید، گیربکس دستی نسبت به نمونه ی اتوماتیک زحمت زیادی دارد. شما باید به صورت تقریباً هم زمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید. در گیربکس اتوماتیک برخی از این فرایندها تنها با فشار یک پدال صورت می گیرد. این همان دلیلی است که چرا برخی طرفداران دوآتشه رانندگی گیربکس دستی را ترجیح می دهند. این وضعیت مهارت بیشتری را طلب می کند. حس بهتری وجود خواهد داشت وقتی خودتان همه چیز را به خوبی انجام می دهید.

مهم تر از همه اینکه در ترافیک هیچ کسی رانندگی را دوست ندارد اما استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث می شود که کمتر خسته شوید.

گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کارایی کدام نوع بهتر است؟ - زومیت

ارزش و قیمت

به علت پیچیده بودن، اغلب باید بهای بیشتری را برای سفارش گیربکس اتوماتیک بپردازید. قیمت ها نسبت به برند و مدل خودروها بسیار متفاوت است. عموماً گیربکس اتوماتیک در یک خودرو باعث افزایش بهای 1500 پوندی آن می شود. برخی برندها بهای بیشتری طلب می کنند مثلاً پورشه اضافه پرداخت 220 پوندی و برخی مدل های آئودی 2900 پوندی را می خواهند.

انتخاب شما به ندرت روی ارزش باقی مانده خودرو پس از چند سال تأثیر می گذارد اگرچه که برخی خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز در صورت دارا بودن گیربکس اتوماتیک در بازار خودروهای دست دوم معمولاً بهای بالاتری خواهند داشت.

مصرف سوخت

در گذشته گیربکس اتوماتیک تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشت اما نرم افزارهای هوشمندتر و نسبت های اضافی استفاده شده در سیستم های مدرن به این معنی است که در حال حاضر گیربکس های اتوماتیک به ندرت اثری منفی روی مصرف سوخت دارند. البته باید اشاره کنیم که مصرف ادعایی کارخانه همیشه درست نیست اما حداقل به شما اجازه می دهد تا ایده ای از نوع انتخابتان را به دست بیاورید.

 وقتی که به یک مدل معمولی ب ام و 320i نگاه می کنیم، مدل مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر را دارد درحالی که این عدد در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک 5.4 است. میزان آلایندگی هر دو مدل نیز مشابه است. برخی گیربکس های اتوماتیک راندمان بسیار بهتری نسبت به نمونه های دستی دارند. برای مثال پورشه ادعا می کند که گیربکس PDK موجود در 911 کررا نه تنها در خط مستقیم سریع تر عمل می کند بلکه مصرف سوخت کمتری نیز دارد.

هرچند به علت پرداخت بهای بیشتر در ابتدای خرید، شاید این مصرف و راندمان بهتر گیربکس اتوماتیک در درازمدت به چشم نیاید؛ مثلاً شما باید بیش از 240 هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی کنید تا اضافه پرداخت 2200 پوندی جبران شود!

حال نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام مدل هستید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟در زیر مطلب قسمت نظرات بیان کنید

‫7 دیدگاه ها

  1. تو اروپا دنده دستی ترجیح داده می شه تو امریکا اتومات
    مصرف سوخت هم بجز خودروهای خیلی مدرن بالای شش دنده اتومات بیشتر از دستی هست شتاب گیری هم همینطور پس دنده دستی به صرفه تر هست مگر خودروهای لوکس و گران بالای چهارصد ایران

  2. جعبه دنده های خودکار امروزی که اکثرا از نوع تیپ ترونیک (نام تجاری که ابتدا ب.ام و استفاده کرد) و ترکیب حالتهای دستی و خودکار رو کنار هم طبق دلخواه راننده فراهم میکنه دیگه برتری رو مشخص و انتخاب رو آسون کرده. اگر مجهز به پدالهای پشت فرمان هم باشه که دیگه تمام
    البته از اونجا که دیوار مردم ما کوتاهه حلبسازان داخلی حتی از جعبه دنده ی خودکار ۳ سرعته ی پراید هم دریغ میکنن تا چه برسه به تیپترونیک

  3. من هم خمودرو اتومات دارم و هم دستی
    اگه ترافیک سنگین نباشه و مجبور نباشه هر چند ثانیه کلاج بگیری دنده دستی لذت بخش تره و تیپ ترونیک هم جای اونو نمیگیره چون هنر استفاده از کلاج و نیم کلاج در حالت تیپ ترونیک وجود نداره.ولی توی ترافیک شلوغ شهرهای بزرگ قطعا کلاج گرفتن و دنده عوض کردن خیلی زود خسته کننده میشه

  4. گه ماشینی که سوار میشید قوی و با تکنولوژی روز جهان باشه چه دستی باشه چه اتوماتیک از رانندگی لذت میبری و حس خوبی خواهی داشت. بسته به نیازت می تونی همون ماشین رو از شرکت اتوماتیک دریافت کنی یا دستی.

    اگه کالسکه های ایرانی و چینی قدیمی و کند سوار میشی باید با این سوال خودت رو سرگرم کنی که دستی بهتره یا اتوماتیک؟

  5. دوستانی که خودروی اتومات از نوع چینی دارند مثل محصولات ام وی ام از مزایای
    ان بگویند و اینکه استهلاک انها مناسب است؟

    1. من ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک دارم قبلا ۲۰۶ اتوماتیک وی۹ وام جی ۵۵۰ داشتم در مقایسه با اونا میتونم بگم متوسطه ومن در مسافرتها از تیپ ترونیک این ماشین استفاده میکنم در کل داخل شهر بهتر از خارج شهره

  6. ماشینای اتومات اونجور که من دیدم مثل کرایسلر یا موستانگ یا کامارو از یک شیفتر که بصورت ولوم کم و زیاد کردن صدای ضبط صوت هست بهره میبرند که با چرخاندن این شیفتر ماشین به حرکت در میاید وفاقد دنده تیپ ترونیک هست در اصل خودرو اتو ماتیک این خودرو ها حساب میشن و خودرو هایی که به اسم اتوماتیک تیپ ترونیک دار هستن مثل ال نود یا خودرو های چینی در اصل باز هم دنده دستی به حساب میان کلا خودرو اتومات خودرویی هست که هیچگونه فعالیت دستی در حین رانندگی مانند تعویض دنده تیپ ترونیک با دست نداسته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا