فناوری

میزان سرچ کلمات در گوگل

استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) و میزان جستجوی کلید‌واژه

قطعاً یکی از مهم‌ترین و کارآمد‌ترین ابزار سئو، گوگل ترندز است. برای بسیاری از آنالیز‌ها و استراژی های مربوط به سئو و کلیدواژه‌ها می‌توانید روی گوگل ترندز، حساب کنید. از قضا کار کردن با گوگل ترندز بسیار آسان است و سرعت پاسخگویی آن، بالاست.

برای اینکه با گوگل ترندز کار کنید باید یک اکانت جیمیل داشته باشید. کافیست وارد Google Trends شوید. امکانات گوگل ترندز، بسیار جالب هستند، به محض ورود می‌توانید این موارد را ببینید:

گوگل ترندز

در سه قسمت، ترند‌های ایالات متحده از ۷ روز پیش، ترند‌های جهان از ۷ روز پیش و ترند‌های ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ تا کنون، همراه با نقشه، نمایش داده شده اند. البته می‌توانید مثال‌های بیشتری هم ببینید. در این قسمت‌ها، تنها یک کلمه کلیدی به عنوان ترند نشان داده می‌شود که بیشترین جستجو روی آن انجام شده است.

در قسمت بعدی یعنی Recently trending – Global آخرین ترند‌های جستجو را می‌بینید که بر اساس کشور، دسته بندی شده‌اند. آخرین ترند‌های جستجو و تعداد سرچ کلمه در گوگل را در سطح جهانی می‌بینید:

آخرین ترندهای گوگل

بعد از این قسمت Year in Search را می‌توانید ببینید. در این بخش، می‌توانید ترند‌های سال‌های مختلف را بررسی کنید. ترند‌های هر سال بر اساس Category‌های خاصی دسته بندی شده‌اند.

google trends year
بیشترین سرچ گوگل

کلماتgoogle trend

حالا به موضوع اصلی خودمان می‌پردازیم. اگر بخواهید میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف را بدانید کافیست در کادر ابتدای صفحه آن را تایپ کنید. می‌توانید به هر زبانی خواستید، این جستجو را انجام دهید. برای مثال کلمه کلیدی آموزش سئو را سرچ کنید.

بررسی آموزش سئو در search trends

بعد از این کادر یک منو وجود دارد که در تصویر زیر توضیحات مربوط به آن را می بینید:

google trend

حتی می‌توانید دو کلمه کلیدی یا بیشتر را با هم مقایسه کنید. برای مثال مقایسه سئو و طراحی سایت را مشاهده کنید:

گوگل ترندز

برای اینکه بدانید در هر دوره، میزان جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما چقدر بوده، نشانگر ماوس را روی نمودار ببرید. برای مثال در آپریل سال 2020، جستجوی عبارت طراحی سایت 70 امتیاز و سئو 25 امتیاز داشته است. گوگل ترندز از ۰ تا ۱۰۰ یک عدد را برای میزان محبوبیت هر سرچ در نظر می‌گیرد. یعنی برای مثال ما، طراحی سایت در آن زمان بیشترین جستجو را داشته است.

بررسی دو کلمه در 7 روز گذشته

می‌توانید تاریخ را به ۷ روز پیش از این تغییر دهید. نتایج به این صورت خواهند بود و در روز 9 اکتبر 2020 عبارت طراحی سایت بیشترین جستجو را داشته و امتیاز ۱۰۰ را گرفته است.

در بخش بعدی صفحه، می‌توانید میزان جستجو را بر اساس استان‌های کشور ببینید:

google trend

در بخش‌های بعدی هم کوئری‌های مرتبط با این کلمات کلیدی را خواهید دید که بر اساس استان‌ها دسته بندی شده است. می‌توانید انواع مقایسه‌ها و بررسی‌ها را برای کلید‌واژه‌های مد نظر خود انجام دهید. برای مثال news search را در بخش منو‌های بالای صفحه انتخاب کردیم تا بینیم در مدت ۷ روز پیش تا کنون، بیشترین اخبار مربوط به طراحی سایت بوده یا سئو. نتیجه را ببینید:

google trend

روی نمودار می‌توانید ببینید که در چه روز‌هایی بیشترین اخبار در رابطه با سئو و طراحی سایت وجود داشته: هر دو در روز ۵ دسامبر و به فاصله ۶ ساعت. احتمالاً شما هم حدس زدید که رخدادی در رابطه با طراحی سایت در این روز وجود داشته که روزی سرچ این کلمات کلیدی تأثیر می‌گذارد.

در گوگل ترندز گزینه های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. ولی دو نکته را فراموش نکنید: اول اینکه نمودار‌های گوگل ترندز بر اساس محبوبیت امتیاز دهی می‌شوند و هر کلمه کلیدی با خودش مقایسه می‌شود برای مثال ممکن است از سال ۲۰۰۴ تا کنون، جستجو برای کلمه سئو اصلاً چندان زیاد نبوده باشد ولی در دوره‌ای به‌خصوص امتیاز ۱۰۰ را بگیرد و یک کلمه کلیدی دیگر مانند طراحی سایت در همان دوره امتیاز ۶۰ را بگیرید ولی تعداد جستجوی آن (نه امتیاز)، بیشتر از کلمه کلیدی سئو باشد. پس باید به این موضوع توجه کنید. نکته دوم هم این است که باید از آنالیز داده‌ها و نمودار نتایج موثری بدست بیاورید برای مثال، سال‌های مختلف را بررسی کنید و ببینید در چه دوره‌ای از سال، درخواست یا جستجو برای کلیدواژه مدنظر شما بیشتر می‌شود بعد می‌توانید این بررسی را برای بهبود کسب و کار خود حتی در زمینه‌های آفلاین به کار ببرید.

ابزار Google Keyword Planner و میزان جستجوی کلید‌واژه‌

ابزار بعدی که می‌توانید از آن کمک بگیرید Keyword Planner است. با استفاده از این ابزار می‌توانید ببینید هر کلمه کلیدی چند بار جستجو شده است و محتوای خود را بر اساس محبوب‌ترین کلمه کلیدی انجام دهید یا برای بهینه سازی سئو از آن استفاده کنید.
یکی از مزیت‌های مهم Keyword Planner این است که این ابزار متعلق به گوگل است و نتایج آن دقیق و معتبر می‌باشد به علاوه در حال حاضر مهم‌ترین موتور جستجو، گوگل است و لازم است سئوی سایت خود را بر اساس شرایط این موتور جستجو انجام دهید.
ابزار Keyword Planner زیر مجموعه‌ای از Adwords است که برای تبلیغات گوگل کارایی دارد. در مطلب چگونه در گوگل معروف شویم را هم مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا