سلامت

میوه خشک خرمالو

ارزش غذایی میوه خرمالو :

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها شامل مقدار قابل توجهی از :ویتامین A، B6 و C ؛ منگنز ؛ فسفر ؛ پتاسیم ؛ کلسیم ؛ فیبر رژیمی – هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می کند.

خواص خرمالو

تمام خواص و فواید میوه خرمالو 

انواع خرمالو:

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

نگاهی کلی به خواص خرمالو

اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می کند به علاوه پکتین موجود در خرمالو نقش بسزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

میوه خرمالو با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم میتواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کم خونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

طبع خرمالو گرم و تر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می شود.

خرمالو آرام کننده سکسکه است و به طور چشمگیری بندآورنده خون ریزی است.

خرمالو ورم و التهاب بواسیر را فرو می نشاند.

به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

میوه ی خرمالو رسیده برای کودکان نیز میوه ای مفید محسوب می شود و در رشد و نمو آن ها موثر است.

فواید و خواص خرمالو

برای اطلاعات بیشتر بخوانید : خواص خرمالو

خواص باورنکردنی و بی نظیر خرمالو

نحوه خشک کردن خرمالو

بعد از اینکه خرمالو‌های مناسب را تهیه کردید، آن‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای برش دهید. دقت کنید که حلقه‌های بریده شده، زیاد کلفت نباشند و ضخامت آن‌ها به اندازه نیم سانت باشد. قبل از خشک کردن خرمالوها، می‌توانید آن‌ها را متناسب با سلیقه خود، در موادی مانند آب لیمو، شکر نارگیل، دارچین، جوز هندی و نمک دریایی غلتانده و مزه‌های دلچسب و متفاوتی به خرمالو‌ها اضافه کنید. علاوه بر طعم و مزه حاصله از این مواد، بهره‌مندی از خواصی مانند خواص جوز هندی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند.برای خشک کردن خرمالو‌های حلقه شده، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

 خرمالو


۱. نور خورشید

معمول‌ترین و ابتدای‌ترین روش خشک کردن خرمالو، استفاده از آفتاب است. اگر در یک منطقه آفتاب خیز زندگی می‌کنید، به راحتی می‌توانید با چیدن حلقه‌های خرمالو در یک سینی و قرار دادن آن در زیر نور آفتاب، آن‌ها را خشک کنید.

۲. شوفاژ یا بخاری

در صورت استفاده از رادیاتور یا شوفاژ در منزل، روی آن یک ورقه فویل بیندازید و خرمالو‌های حلقه‌ای شده را روی آن بچینید تا با حرارت رادیاتور به آرامی خشک شوند. همچنین می‌توانید حلقه‌های خرمالو را در یک سینی بچینید و روی بخاری قرار دهید.

۳. خشک‌کن

از دستگاه‌های مخصوص خشک کردن میوه استفاده کنید. با این دستگاه‌های برقی، می‌توان بیش از ۲۰ کیلوگرم خرمالو را در روز خشک کرد.

۴. خشک کردن در فر

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن خرمالو، استفاده از فر است. در این روش، حلقه‌های خرمالو را بر روی ورقه‌های پخت مخصوص فر، بچینید و آن را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید. بعد از یک ساعت، خرمالو‌ها را در سینی فر تکان دهید و مجددا آن‌ها را به مدت یک ساعت دیگر در فر قرار دهید، تا در نهایت به یک حالت طلایی قهوه‌ای و ترد برسند. بعد از خشک کردن حلقه‌های خرمالو، آن‌ها را در یک ظرف در بسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. این چیپس‌های خرمالوی خوشمزه را می‌توانید جایگزین تنقلات کنید و از آن‌ها در کنار آجیل به عنوان پذیرایی استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از چیپس‌های خرمالو در پخت و پز و تزیین انواع کیک، شیرینی و دسر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا