سلامت

آموزش ضدعفونی کردن وسایل خانه

بهترین روشها و ارزانترین راه ضد عفونی کردن وسایل در زمان بیماری چون کرونا

این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹میلادی در چین شیوع پیدا کرد و به سرعت بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران را درگیر کرد. این ویروس با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طی مدت کوتاهی به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

مسئله‌ای که ترس از این ویروس را بالا برده است، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد. طبق نتایج تحقیقات ویروس کرونا به مدت تقریباً ۹ روز روی انواع سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی و … ماندگار است.

یکی از راه‌های مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است که با آموزش ضد عفونی کردن وسایل خانه میتوان تا حدود بسیار زیادی به خود و اطرافیان کمک کرد. بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گفته شده که دست‌ها به صورت مرتب شسته شوند و یا هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده شود و … تمام توصیه‌های لازم در رابطه با بهداشت فردی را در مقاله زیر توضیح داده شده و پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط ویژه مطالعه کنید.

اصول ضدعفونی کردن وسایل خانه

در روز‌هایی که برای پیشگیری از شیوع کوید ۱۹ در خانه هستید، به موارد زیر برای ضد عفونی‌کردن خانه توجه داشته باشید:
  • توجه داشته باشید که «تمیز کردن» و «ضدعفونی کردن» دو عمل متفاوت هستند؛ در مورد اول شما جرم‌ها، آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از سطوح می‌زدایید، اما میکروب‌ها ممکن است هنوز روی سطوح باقی باشند. در حالی که در روند ضدعفونی کردن با استفاده از مواد شیمیایی ویروس‌ها و تمامی میکروب‌های روی سطوح را می‌کشید؛ بنابراین همواره باید ابتدا سطوح را تمیز و سپس ضدعفونی کرد تا هم آلودگی و هم میکروب‌ها از بین بروند.
  • سطوحی که روزانه توسط اعضای خانه به دفعات لمس می‌شوند (مثل میزها، صندلی‌ها، دستگیره‌های در، کلید چراغ، کنترل‌ها، سینک و …) را تمیز کرده و سپس ضدعفونی کنید.
    اما باید توجه داشت که اگر در خانه فرد بیماری هست، باید یک سرویس بهداشتی یا یک اتاق به فرد بیمار اختصاص داده شود و تمیز و ضدعفونی کردن آن مکان برای کاهش تماس به حداقل برسد.

 

ضدعفونی کردن وسایل خانه

نحوه‌ تمیز و ضد عفونی‌کردن وسایل خانه

ضدعفونی‌کردن سطوح

  • هنگام تمیز کردن سطوح، از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و پس از هر بار تمیز کردن، آن‌ها را دور بریزید. اگر از دستکش‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنید، دستکش‌های مخصوص ضدعفونی کردن سطوح در معرض آلودگی ویروسی را از دستکش‌هایی که برای سایر سطوح استفاده می‌شوند، جدا کنید. هنگام استفاده از محصولات ضدعفونی کننده، به برچسب راهنما دقت کنید. پس از استفاده از دستکش نیز، دستان خود را بشوئید.
  • اگر سطوح خانه کثیف هستند، باید پیش از ضدعفونی آن‌ها را با آب و صابون تمیز کنید.
  • برای ضدعفونی کردن، محلول رقیق‌شده‌ی وایتکس، محلول‌های الکلی با حداقل غلظت ۷۰ درصد و مواد ضدعفونی کننده‌ی استاندارد مناسب هستند.
  • جهت تمیز کردن سطوح، می‌توانید از محلول رقیق‌شده‌ی وایتکس استفاده کنید. پیش از مصرف وایتکس به نکات ایمنی توجه کرده و بررسی کنید تاریخ مصرف مایع سفید‌کننده منقضی نشده باشد. هرگز وایتکس را با آمونیاک یا مواد پاک‌کننده دیگر مخلوط نکنید. ترکیب واتکس و آب، به تنهایی برای مقابله با ویروس کرونا کافی هستند.
    • برای درست کردن محلول ضدعفونی کننده با وایتکس، ۵ قاشق غذاخوری (۱.۳ لیوان) سفید کننده را با یک گالن آب (۳.۷ لیتر)، یا ۴ قاشق چایخوری سفیدکننده را با ۱ لیتر آب ترکیب کنید.
  • برای ضدعفونی کردن سطوح نرم و متخلخل مانند فرش و پارچه، آلودگی قابل مشاهده را با پاک‌کننده مناسب با این سطوح تمیز کنید. پس از تمیز کردن:
    مطابق با دستور‌العمل سازنده‌ی محصول، تا حد مناسب آن‌ها را بشوئید. در صورت امکان، از حداکثر دمای مناسب برای شستشوی این وسایل خانه استفاده کنید.

 

تمیز کردن فرش

سرویس‌های بهداشتی(حمام و توالت) را به صورت ویژه میکروب زدایی کنید

  • حمام و توالت از آن مکان‌هایی هستند که زود به زود کثیف می شوند، و از آنجایی که می‌توانند محل مناسبی برای تجمع باکتری باشند، بایستی هر چند وقت یکبار به طور کلی تمیز و ضدعفونی شوند.
  • این نکته بسیار مهم است که این مکان کاملا از باکتری پاکیزه شود، به همین خاطر فراموش نکنید که قبل از کشیدن سیفون توالت فرنگی، درب آن را بگذارید تا میکروب ها در هوا پخش نشوند.
  • در زمان شستشو از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی فضای حمام و دستشویی از هیچ سطح و فضایی غافل نشوید، چرا که محیط مستعد برای رشد و تکثیر ویروس ها و باکتری ها دقیقاً همینجاست. بنابراین دوش، کاشی، دیوار، سقف، سینک دستشویی، پرده حمام، فن تهویه و…را برای از بین بردن باکتری‌ها تمیز و ضدعفونی کنید. هر هفته، لگن توالت فرنگی را تمیز کنید. از برس توالت و مواد تمیزکننده برای شستن درون توالت فرنگی استفاده کنید.

 

 ضدعفونی کردن لباس و پارچه

  • هنگام دست زدن به لباس‌های کثیف فرد بیمار، دستکش یکبار مصرف بپوشید و بعد از هر بار استفاده، آن‌ها را دور بیندازید. در صورت استفاده از دستکش معمولی، دستکش مخصوص ضدعفونی کردن باید از دستکش مختص مصارف خانگی جدا باشد. دست‌ها را نیز پس از درآودن دستکش بشوئید.
  • اگر هنگام شستشوی لباس‌های عفونی، از دستکش استفاده نمی‌کنید، حتما پس از اتمام کار دست‌ها را بشوئید.
  • در صورت امکان لباس‌های کثیف را در هوا تکان ندهید. این کار احتمال پارکندگی ویروس از طریق هوا را افزایش می‌دهد.
  • شستشو را در حد مناسب انجام دهید. در صورت امکان، دمای شستشو را به حداکثل مقدار مجاز برسانید. لباس‌های فرد بیمار را می‌توانید با لباس‌های سایر افراد شستشو دهید.
  • سبد لباس‌های کثیف را نیز مانند آنچه در قسمت قبل گفته شد، تمیز کرده و ضدعفونی کنید. ترجیحا از کیسه‌هایی استفاده کنید که قابل شستشو یا قابل دور ریختن باشند.

برای ضدعفونی کردن خانه حواستان به سطل زباله و میکروب‌های اطرافش باشد

  • سطل زباله‌ای که در آشپزخانه‌تان قرار دارد، سرشار از انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها است که باعث می‌شود هوای منزل شما نیز آلوده شود.
  • برای ضدعفونی کردن خانه بهتر است سطل زباله به طور منظم هرشب خالی شود.
  • به هنگام بیماری سطل زباله بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارد پس بهتر است بعد از بیماری برای از بین بردن باکتری‌ها، سطل زباله خود را با یک برس بلند و اسپری ضدعفونی کننده به طور کامل تمیز کنید تا هیچ  باکتری در آن نماند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کرونا نگیریم؟

حوله‌های دستشویی و حمام را میکروب زدایی کنید

  • بهتر است وقتی سرما خورده‌اید و ویروس‌ها مهمان خانه‌تان شده‌اند از دستمال کاغذی و حوله‌های یکبار مصرف استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه حوله‌ها توسط تعداد زیادی از افراد استفاده می‌شود و رطوبت دارد، که این خود موجب رشد باکتری‌ها می‌شود، باید برای از بین بردن باکتری‌ها در دوره‌های بسیار کوتاهی با مواد شوینده ضدعفونی‌کننده شسته و در نور آفتاب خشک شوند.
  • بهتراست حوله‌ها بعد از خشک شدن، برای از بین بردن باکتری‌ها حتماً اتو نیز بشوند.
  • فراموش نکنید که حتماً میله مخصوص حوله را تمیز کنید؛ زیرا محل تجمع باکتری هاست. هیچگاه حوله خیس را نزدیک توالت آویزان نکنید.
  • حوله‌های دستی را هر سه یا چهار روز یک‌بار با حوله‌های تمیز تعویض کنید.

ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی

  • تلفن‌ها و تبلت‌ها به گفته‌ی CDC از مواردی هستند که مدام لمس می‌شوند و باید ضدعفونی گردند. از به کار بردن الکل، مواد ضدعفونی کننده و اسپری‌های مشابه برای ضدعفونی لوازم الکترونیکی خودداری کنید. این مواد می‌توانند به تلفن‌های همراه و تبلت‌ها آسیب برسانند. درعوض تلفن را خاموش کرده و به آرامی یک دستمال میکروفایبر را به آب و صابون آغشته کرده و روی صفحه نمایش بکشید.

مواد خوراکی و محتویات یخچال را نیز ضدعفونی کنید

  • ضدعفونی کردن غذاهای خام و سبزی‌هایی که بعد از خرید داخل یخچال می‌گذارید، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید رعایت شود تا مطمئن باشید که در از بین بردن باکتری‌ها و ضدعفونی کردن خانه‌تان موفق بوده‌اید و مهم‌تر اینکه غذایی بهداشتی و تمیز می‌خورید.
  • قبل از مصرف میوه و سبزی‌ها آن‌ها را خوب بشویید، با این کار از گِل و آلودگی روی آن‌ها راحت می‌شوید.
  • بهترین کار این است که آن‌ها را برای چند ثانیه در ترکیب آب و سرکه یا لیمو بشویید تا مطمئن شوید برای مصرف مناسب‌اند.
  • در زمان تمیز کردن گوشت خام، ماهی یا مرغ حتماً از آب‌لیمو و نمک استفاده کنید.

از خاصیت ضدعفونی کننده پیاز غافل نشوید

  • شاید باورتان نشود که بوی پیاز می‌تواند میکروب‌های مضر را از بین ببرد.
  • اگر سرماخورده‌اید، یا اگر می‌خواهید برای از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی در خانه یا محل کارتان کاری کنید؛ چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف قرار دهید.
  • پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری وسایل بیماری‌های میکروبی جلوگیری خواهد کرد.

اسباب‌ بازی‌های بچه‌ها را ضدعفونی کنید

  • برای از بین بردن باکتری‌ها در محیط خانه تان و میکروب زدایی، اسباب بازی های کودکتان نیز باید هراز چند گاهی با مواد شوینده شسته و ضدعفونی شوند.
  • شما می‌توانید اسباب بازی‌های پارچه‌ای کودک را در لباس‌شوئی و با آب داغ بشویید.

ضدعفونی کردن محیط کار برای مقابله با ویروس کرونا

بنا به شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید و در این شرایط ویژه که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است بای نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن محیط کار جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان دقت زیادی به خرج دهید. فرقی نمی‌کند شما راننده تاکسی هستید و یا فزوشنده فروشگاه و یا حتی کارمند اداریو متاسفانه ویروس ممکن است هر جا در کمین شما باشد.

قبل از هر چیز قانون شستن ۲۰ ثانیه‌ای دست‌ها نباید در محیط کار فراموش شود. وسایل و سطوحی که با آنها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۶۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آنها استفاده زیادی می‌شود. مقداری محلول روی میز کار اسپری کنید و با یک دستمال تمیز به صورت رفت نه رفت و برگشت میز را تمیز کنید. با توجه به محدودیت در محیط کار برای تمیز و ضدعفونی کردن می‌توانید از دستمال یکبار مصرف حوله‌ای استفاده کنید.

نتیجه گیری:

نکاتی که در بالا گفته شد بخشی از مواردی بود که به منظور ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی می‌توانید به کار ببندید. البته این همه آنچه که باید بدانید و انجام دهید نیست بلکه اشاره ایست به میکروب‌زدایی و هرآنچه که برای از بین بردن باکتری‌ها کاربرد دارد.

باید نسبت به جلوگیری از ورود و رشد میکروب‌ها  در فضای خانه و محیط کارتان هوشیار باشید، و راه‌های ورود را بر روی  انواع میکروب و باکتری ببندید. برای مثال هنگامی که با کفش وارد خانه می‌شوید، آلودگی‌های کف کفش را با خود به خانه می‌برید. تحقیقات نشان داده است که ۶۶ میلیون میکروب در کف کفش وجود دارند.

بنابراین برای تمیز ماندن کف زمین و فرش، با کفش وارد خانه نشوید. همین اقدامات کوچک می‌تواند در از بین بردن ویروس‌ها  و میکروب‌زدایی بسیار مؤثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا