سلامت

چکار کنیم کرونا نگیریم؟

همه چیز درباری ویروس کرونا تا درمان کرونا

همه ی ما در این ایام با شیوع ویروس کرونا در جامعه و حتی خانواده به نوعی درگیر هستیم.

حال در دیجی جو میخواهیم به همه ی ابعاد ویروس کرونا از پیشگیری و درمان بپردازیم،و در یک کلام چکار کنیم کرونا نگیریم؟

از خداوند میخواهیم که با فضلش همه ی ما را از این امتحان و بلای منحوس محافظت فرمایدد.

بیماری ویروسی کرونا چیست؟

کرونا (corona) به معنای تاج یا هاله است و شکل ظاهری ویروس کرونا زیر میکروسکوپ، شبیه به یک تاج سلطنتی است. کرونا ویروس‌ها، طیف وسیعی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. ساده‌ترین نوع آن سرماخوردگی معمولی و پیچیده‌ترین نوع آن در حال حاضر بیماری کرونا است.

ویروس آنفولانزا

شکل ساده‌تر این ویروس در گذشته نیز در بیماری‌هایی مانند سارس و نوعی آنفولانزا، مشاهده شده بود اما عامل بیماری مرگباری که این روزها دنیا را به حالت اضطرار در آورده است، جدیدترین نوع ویروس کرونا است. سرعت انتقال این بیماری، بسیار بالا است به طوری که پس از حدودا دو ماه از شروع این بیماری، حدودا 11 هزار و نهصد نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند

ضمن رعایت بهداشت و موارد بیان شده،از خداوند متعال میخواهیم که با فضل بیکرانش بر ما نظر لطف و مرحمت داشته باشد،و خود را با ذکر و دعا که نوعی درخواست عاجزانه در برابر معبود است،خود را در برابر اینچنین امتحانات و بلاها که به نوعی سزای برخی از ما در برابر نعمات الهی است حفظ بفرماید.

به دعا های انتهای مطلب دیجی جو در این صفحه دقت کیند

تاریخچه و منشاء بیماری کرونا

ویروس کرونا، ویروسی عفونی است که گلو، سینوس‌ها و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. کرونا ویروس‌ها، اولین بار در سال 1965 کشف شده‌اند. تا اواسط دهه 1980 دانشمندان در حال مطالعه و بررسی انواع کرونا ویروس‌ها بودند. تا پیش از این، دانشمندان شش نوع ویروس کرونا را کشف کرده بودند. در اواخر سال 2019 میلادی نوع جدیدی از ویروس کرونا در شهر ووهان چین مشاهده شد. سرعت بالای انتقال این بیماری و تعداد زیاد قربانیان آن، باعث شد کشور چین وضعیت اضطراری اعلام کند و 18 شهر از جمله شهر ده میلیونی ووهان را به طور کامل قرنطینه کند.

علائم بیماری کرونا

علائم بیماری کرونا چیست؟

کرونا در ابتدا شبیه به یک سرماخوردگی ساده است و با گذشت زمان علائم آن شدیدتر می‌شود. آبریزش بینی، گلو درد شدید، تب برای مدتی طولانی، سردرد و تنگی نفس از مهم‌ترین علائم بیماری کرونا است. کودکان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی، بیماری قلبی، ضعف سیستم ایمنی به دلیل انواع سرطان‌ها و بیماری‌های نقص ایمنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند.

علائم

در موارد خفیف، علائم این بیماری، شبیه به سرماخوردگی است و گاهه به اشتباه، آنفولانزا تشخیص داده می‌شود؛ اما شدت بیماری پس از چند روز بیشتر می‌شود و سرفه‌های شدید، تب بالا و درد و ضعف بدن به آن اضافه می‌شود. در موارد حاد این ویروس کلیه‌ها و دستگاه تنفسی فرد را درگیر می‌کند و باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار می‌شود.

ویروس جدید کرونا ابتدا با تب خفیف حضور خود را در بدن میزبان اعلام می‌کند. کمی پس از تب، بیمار دچار سرفه‌های خشک می‌شود. گاهی اوقات، تب انقدر خفیف است که تشخیص داده نمی‌شود، بنابراین توجه به سرفه‌های خشک بی‌دلیل، حائز اهمیت است. حدودا 7 الی 10 روز بعد از سرفه‌ها، بیمار دچار تنگی نفس می‌شود، به مرور تب و تنگی نفس، شدت پیدا می‌کند و بیمار را راهی بیمارستان خواهد کرد. لازم است به محض مشاهده علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید و از نظر ابتلا به ویروس کرونا بررسی شوید.

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

چکار کنیم کرونا نگیریم؟

 

رعایت موارد زیر برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا الزامی است:

پیشگیری از ویروس

دستان خود را به طور مرتب بشویید

به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا؟ شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کنید

با کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید.

چرا؟ هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-19 هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان بپرهیزید.

چرا؟ دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است.

چرا؟ قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید COVID-19 محافظت کنید.

مهم‌ترین توصیه‌ها بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

مهم‌ترین توصیه‌ها بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

مهم‌ترین توصیه‌ها بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

مهم‌ترین توصیه‌ها بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

 

چگونه بر استرس و ترس از كرونا غلبه كنیم 

در درجه اول ذکر و دعا و ارتباط بیشتر از پیش با خداوند رحمان 

– اجتناب از شنیدن اخبار کذب و پیگیریِ رسانه‌های غیرمعتبر
– پذیرش احساسات خود، از جمله ترس و اضطراب؛ نوشتن درونیات، صحبت با دیگران و نیز انجام اعمال آرامش‌بخش مثل عبادت و مدیتیشن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
– انجام فعالیت‌های روزانه، به شکل و شمایل مطمئن از منظر بهداشت فردی و به تعویق نینداختن آن‌ها؛ برای آرامش‌بخشی به ذهن و دور کردن آن از مسائل نگران‌کننده
– دوری کردن از تغییرات و کارهایِ غیرضروری؛ به منظور کاهش سطح نگرانی و استرس
– اندیشیدنِ بعضی تمهیدات برای آرامش‌بخشی به خود و دیگران

تاثیر و علائم بیماری کرونا در کودکان

اگرچه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان روندی صعودی دارد و شمار افرادی که علائم بیماری کرونا را در خود مشاهده می‌کنند رو به افزایش است اما خوشبختانه همین آمارها نشان می‌دهند که شمار کودکان مبتلا به ویروس کرونا در مقایسه با سایر گروه‌های سنی چندان قابل ملاحظه نیست. این در حالی است که شمار کودکانی که به سارس نیز مبتلا شده بودند بسیار اندک بود و مرگ و میری در اثر ابتلا به بیماری سارس در میان کودکان گزارش نشد. سیستم دفاعی بدن کودکان و نوجوانان در مقابل بیماری کرونا مقاوم‌تر است و کودکان و نوجوانان علائم بیماری کرونا را به صورت خفیف‌تر بروز می‌دهند. عفونت شدید که یکی از علائم جدی بیماری کرونا می‌باشد در کودکان به صورت خفیف‌تر بروز می‌کند و یا اصلا علائمی از عفونت در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. به یاد داشته باشید، نباید ظهور علائم بیماری کرونا در کودکان به صورت خفیف‌تر را چنین تفسیر کرد که کودکان از ابتلا به این بیماری کاملا مصون هستند، بلکه باید همواره آموزش‌ها و تذکرات لازم را به آن‌ها یادآوری کنیم و هرگونه نشانه‌ای از بیماری را در آن‌ها جدی بگیریم.

رعایت اصول بهداشتی در کودکان نیز باید همانند بزرگسالان انجام شود به خصوص اگر کودک شما بیماری زمینه‌ای دارد که احتمال مبتلا شدن او به این ویروس را نسبت به سایر کودکان افزایش می‌دهد. کودکان نیز با شنیدن اخبار نگران کننده همانند بزرگسالان دچار وحشت و آشفتگی می‌شوند پس بهتر است با آن‌ها در خصوص این بیماری و نحوه صحیح مراقبت و پیشگیری صحبت کنیم و به آن‌ها اطمینان بدهیم که مشروط بر رعایت کردن موارد بهداشتی خطر کمتری متوجه آن‌ها خواهد بود. ایجاد آرامش روانی در کودکان و مقابله با ترس‌ها و وحشت‌هایی که در اثر شنیدن اخبار مختلف در آن‌ها به وجود می‌آید نیز به اندازه مراقبت‌های بهداشتی حائز اهمیت است.

بیماری کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری کرونا دارای علائمی است که توجه به آن‌ها می‌تواند برای شناسایی اولیه فرد دارای اهمیت باشد؛ ولی باید دقت داشته باشید که ممکن است این علائم با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته شوند و فقط تست‌های آزمایشگاهی، می‌توانند بروز این بیماری را در فرد قطعی اعلام کنند.

علائم اولیه بیماری شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است که جزو اصلی‌ترین علائم این بیماری شناخته می‌شوند. همچنین در موارد مشکلات گوارشی نیز به مرور ایجاد می‌شود. به طور کلی، ابتدا علائم ساده و معمولی هستند و به مرور شدت پیدا می‌کنند.

تشخیص این بیماری با تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. برای این منظور نمونه‌ای از مخاط دهان یا بینی فرد به کمک یک شی مشابه گوش پاک‌کن برداشته می‌شود. نمونه ویروس موجود در این مخاط را با ویروس‌هایی مانند سارس یا ایدز مقایسه می‌کنند و بررسی‌های لازم را بر روی آن انجام می‌دهند.

بیماری های واگیردار

نمونه‌های گرفته شده با تکنیک واکنش زنجیره‌ای پلی مراز، در آزمایش انجام شده، به توده‌ای از مولکول‌های ژنتیکی که در ویروس کرونا RNA است، تبدیل می‌شود. با توالی ژنوم که به دست می‌آید، مقایسه‌ای بین این توالی و توالی ژنوم 2019-nCoV انجام می‌گیرد که می‌توان به کمک آن نتیجه گرفت که فرد به بیماری مبتلا شده است یا نه.

البته این اتفاق در کیت تست انجام می‌گیرد و با قرار دادن مخاط بر روی این کیت‌ها می‌توان نتیجه آزمایش را مشخص کرد.

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

هر چند این روزها بحث بیماری کرونا به یک خبر مهم در جهان تبدیل شده ولی بهتر است بدانید، خطر این بیماری آنقدرها هم که در جامعه نگرانی ایجاد کرده، زیاد نیست. این نوع از کرونا، نسبت به نسل قبلی خود مانند سارس، مرس و حتی آنفولانزا کشندگی کمتری دارد؛ اما آنچه باعث شده است تا نگرانی از بابت این ویروس زیاد باشد، شیوع سریع و راحت‌تر آن است. به گونه‌ای که ممکن است هر یک نفر، بتواند هزاران نفر را درگیر این بیماری کند.

از سوی دیگر، کرونا ابتدا با علائمی ساده شروع می‌شود که ممکن است فرد به آن بی‌توجه باشد و همین عامل سبب همه گیر شدن آن در شهرهایی مانند ووهان چین شد.

خطر ابتلا و مرگ کودکان زیر 14 سال برای این ویروس تقریبا صفر است و تاکنون هیچ کودکی بر اثر این بیماری فوت نکرده است.

به طور کلی می‌توان گفت، خطر بیماری برای افرادی جدی است که در سنین بالای 50 سال هستند و زمینه بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، تنگی نفس، بیماری‌های حاد تنفسی و قلبی دارند یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

تقریبا 70 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و بعد از حداکثر یک هفته بهبود می‌یابند. 10 درصد از این افراد ممکن است نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند. تعداد بسیار کمی از افرادی که در این بخش بستری می‌شوند، بر اثر علائم تنفسی و قلبی شدید فوت می‌کنند.

بیماری های واگیردار

به طور کلی می‌توان گفت، میزان مرگ و میر در بین مبتلایان به کرونای جدید، حدود 2 تا 3 درصد است که نسبت به سایر بیماری‌های هم خانواده خود که قبلا وجود داشته‌اند، بسیار کمتر است.

کی کرونا تمام میشود؟

ویروس کرونای جدید یا کووید ۱۹، خیلی پدیده عجیب و غریب و غیرقابل درکی برای دانش پزشکی موجود بشر نیست، اپیدمی‌ها می‌آیند و می‌روند. زیرا انسان به لحاظ بیولوژیک و طبیعت ذاتا مکانیزم‌ها دفاعی و پیشگیرانه را در برابر این بیماری‌ها دارد، اما تلاش ما برای اینکه بتوانیم رویکرد منطقی‌تری برای خاموش کردن اپیدمی‌ها داشته باشیم و بتوانیم بار ناشی از این اپیدمی‌ها را به حداقل برسانیم.

 

روش‌های مقابله با استرس هنگام شیوع بیماری کرونا

مقابله با استرس

سخن پایانی

 

هر چند که ترس و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا بر تمام جهان سایه انداخته است، اما با توجه به آمار مرگ و میر نسبت به تعداد مبتلایان، می‌توان امیدوار بود که میزان خطری که کرونا برای جامعه بشری دارد، شاید کمتر از آن چیزی است که در بین مردم شایع شده. در واقع، نگاهی به آمار کشته‌های بیماری هم‌خانواده کرونا یعنی آنفولانزا، نشان می‌دهد که این ویروس، شاید آن‌چنان هم هولناک و مرگبار نباشد.

یکی از ارزوهای قلبی گردآورنده این پست در دیجی جو این است که فرزندان عزیز و محقق ایران اولین کسانی باشند که با رحمت خداوند بتوانند با پیدا کردن دارو و  واکسن این بیماری قدرت ایران و ایرانی را به همگان در دنیا نشان دهند.

✅ این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام را در هنگام #شیوع_بیماری‌ها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز #صبح بخوانید!
از مرحوم آیة الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که:
در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛
#مگر خانه هایی که در #هر_روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح میخواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد!
💠 بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ
📖 قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
📖 وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
📖 وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ.
📖 وَکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
📖 مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.
📖 قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ.
📖 حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم.
📜بحار الانوار جلد 83

 

ضمن رعایت بهداشت و موارد بیان شده،از خداوند متعال میخواهیم که با فضل بیکرانش بر ما نظر لطف و مرحمت داشته باشد،و خود را با ذکر و دعا که نوعی درخواست عاجزانه در برابر معبود است،خود را در برابر اینچنین امتحانات و بلاها که به نوعی سزای برخی از ما در برابر نعمات الهی است حفظ بفرماید.

دعایی که رهبر معظم انقلاب برای دفع بلا و بیماری سفارش کردند:

یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُالْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدآئِدِ،

اى کسى که گره هر سختى به‌دست تو گشوده شود، و اى که تندى شدائد به‌عنایتت می‌شکند،

وَ یا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ‏ الْمَخْرَجُ اِلى‏ رَوْحِ الْفَرَجِ، ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ

ای که راه بیرون شدن از تنگی و رفتن به‌سوی آسایش از تو خواسته شود, دشواریها به‌لطف تو

الصِّعابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْاَسْبابُ، وَ جَرى‏ بِقُدْرَتِکَ

آسان گردد، و وسایل زندگی و اسباب حیات به‌رحمت تو فراهم آید، و قضا به‌قدرتت جریان

الْقَضآءُ، وَ مَضَتْ عَلى‏ اِرادَتِکَ الْاَشْیآءُ، فَهِىَ بِمَشِیَّتِکَ

گیرد، و همه چیز به‌اراده تو روان شود، تنها به‌خواست تو بی‌آن‌که فرمان

دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِاِرادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ،

دهی همه چیز فرمان برد, و هر چیز محض اراده‌ات بی‌آن‌که نهی کنی از کار بایستد,

اَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ اَنْتَ الْمَفْزَعُ فِى الْمُلِمّاتِ، لایَنْدَفِعُ

در تمام دشواریها تو را می‌خوانند، و در بلیّات و گرفتاریها به تو پناه جویند، غیر از بلایی

مِنْها اِلاّ ما دَفَعْتَ، وَ لایَنْکَشِفُ مِنْها اِلاّ ما کَشَفْتَ،

که تو دفع کنی بلایی برطرف گردد, و گرهی نگشاید مگر تواش بگشایی,

وَقَدْنَزَلَ بى یا رَبِّ ما قَدْتَکَاَّدَنى ثِقْلُهُ، وَاَلَمَّ بى ما قَدْبَهَظَنى

الهی، بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته، و گرفتاریهایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای

حَمْلُهُ، وَ بِقُدْرَتِکَ اَوْرَدْتَهُ عَلَىَّ، وَ بِسُلْطانِکَ وَجَّهْتَهُ اِلَىَّ،

من دشوار است، و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدار خود متوجه من نموده‌ای،

فَلامُصْدِرَ لِما اَوْرَدْتَ، وَ لاصارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَ لافاتِحَ لِما

اله من، چیزی را که تو آورده‌ای کسی نبرد، و آن‌چه تو فرستاده‌ای دیگری بازنگرداند، و بسته تو را

اَغْلَقْتَ، وَ لامُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ، وَ لامُیَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ،

کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد, و آنچه را تو دشوار نموده‌ای کسی آسان نکند,

وَ لا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ، فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَافْتَحْ لى

و آن را که تو ذلیل کرده‌ای یاوری نباشد، پس بر محمد و آلش درود فرست، و به‌رحمتت

یا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَاکْسِرْ عَنّى سُلْطانَ الْهَمِّ

الها، در آسایش را به‌رویم باز کن، و به‌قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من

بِحَوْلِکَ، وَ اَنِلْنى حُسْنَ النَّظَرِ فیما شَکَوْتُ، وَ اَذِقْنى

بشکن، و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن، و به درخواست من

حَلاوَةَ الصُّنْعِ فیما سَاَلْتُ، وَ هَبْ لى مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً

شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه

هَنیئاً، وَاجْعَلْ لى مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَ حِیّاً، وَ لاتَشْغَلْنى

نصیبم فرما، و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن، و مرا به‌خاطر

بِالْاِهْتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِکَ، وَاسْتِعْمالِ سُنَّتِکَ،

چیرگى غم از رعایت واجبات و به‌کار بستن مستحبات خود بازمدار،

فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بى یا رَبِّ ذَرْعاً، وَامْتَلَأْتُ بِحَمْلِ ما

چرا که من به‌سبب آنچه به سرم آمده بی‌تاب‌وتوان شده, و قلبم از تحمل آنچه در زندگی‌ام

حَدَثَ عَلَىَّ هَمّاً، وَ اَنْتَ الْقادِرُ عَلى‏ کَشْفِ ما مُنیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ

رخ نموده لبریز از اندوه گشته، و تو به رفع گرفتاریهایم و دفع

ما وَقَعْتُ فیهِ، فَافْعَل بى ذلِکَ وَ اِنْ لَمْ‌اَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ،

آنچه در آن در افتاده‌ام توانایی، پس قدرتت را درباره من به‌کار بر گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم

یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظیمَِ.
(این دعا بعد از دعای توسل و قبل از مناجات خمسة عشره در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی نیز آمده است)

 

دعایی از امام جواد(ع) برای دفع بلا و بیماری

دفع بلا، نجات از هلاکت و بیماری یکی از خواص این دعا است که باخواندن یا همراه داشتن آن رفع می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ آفاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ»

ای نور و ای دلیل روشن و ای آشکارکننده، ای نوربخش، پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار و از تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور.

دعای نور

سید ابن طاووس در کتاب «مهج الدعوات» از سلمان روایتی نقل کرده که در آخر روایت مطلبی آمده به این مضمون: حضرت فاطمه کلامی به من آموخت که از حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فراگرفته بود، ایشان آن را در صبح و شام می‌خواند؛ به من فرمود: اگر می‌خواهی هرگز در دنیا دچار تب نشوی بر آن مداومت کن؛
و آن کلام این است:

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورِ النُّورِ ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ ، وَأَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ ، فِى كِتابٍ مَسْطُورٍ ، فِى رَقٍّ مَنْشُورٍ ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ ، عَلىٰ نَبِيٍّ مَحْبُورٍ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ ، وَعَلَى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ . وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ .

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است؛ به نام خدای نور، به نام خدای نور نور، به نام خدای نور بر نور، به نام خدایی که تدبیرگر امور است، به نام خدایی که نور را از نور آفرید و سپاس خدایی را که نور را از نور آفرید و نور را در کوه طور فرو فرستاد، در کتابی بر نوشته، در ورقه‌ای گشوده، با اندازه‌ای درخور، بر پیامبری آراسته، سپاس خدای را که به عزّت یاد شود و به عظمت مشهور است و بر شادی و بدحالی سپاسگزاری شود، درود خدا بر آقای ما محمّد و خاندان پاکش.
سلمان فرموده: چون آن را از حضرت فاطمه آموختم قسم به خدا آن را به بیش از هزار نفر از مردم مکه و مدینه که دچار تب بودند تعلیم دادم، پس همه آنان به اذن خدای‌تعالی شفا یافتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا