پخت و پز

آموزش پختن شله زرد

شله زرد را میتوان یکی از خوشمزه ترین دسر های سنتی دانست.طرز تهیه شله زرد را میخواهیم همراه شما در دیجی جو آموزش ببینیم

شله زرد را میتوان یک دسر سنتی ایرانی دانست که در بعضی اعیاد و عزاداری‌ها طبخ و توزیع می‌شود. شله‌زرد به خاطر وجود زعفران، زردرنگ است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطاراستفاده می‌شود.

از مواد تشکیل‌دهندهٔ این دسر می‌توان به برنج، شکر، زعفران، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  1. برنج نیم دانه و خرد شده 2 لیوان
  2. شکر 4 پیمانه
  3. آب 12 لیوان
  4. کره گیاهی 50 گرم
  5. زعفران 1مثقال
  6. گلاب 1 استکان
  7. روغن مایع 1 ق غذاخوری
  8. پودر دارچین برای تزیین
  9. خلال بادام به اندازه یک مشت
  10. خلال پسته برای تزیین

برنج شله زرد

زعفران برای رنگ شله زرد

میزان گلاب در شله زرد

شکر برای شیرینی شله زرد

کره گیاهی جهت درست کردن شله زرد

خلال بادام موجود در شله زرد

نکته مهمی که لازم است در مقدار پیمانه شعله زرد بدانید این است که هر اندازه پیمانه ای که انتخاب میکنید باید با همان پیمانه آب و شکر به نسبت چند برابر برای شعله زرد استفاده کنید. یعنی اگر یک پیمانه برنج میگیرید باید با همان پیمانه 2 لیوان شکر و 6 لیوان آب استفاده کنید. این نسبت در مورد درست کردن شعله زرد متداول است.

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و لذیذ

ابتدا باید برنج را شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت از شب قبل با 12 الی 13 لیوان آب خیس کنید و موقع پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد قرار میدهیم و در قابلمه را نیمه بسته قرار میدهیم تا آب برنج بجوش آید. در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید.

جوش آمدن آب برنج شله زرد

در این مرحله میتوانید زعفران را آب کنید و خلال بادام را با یک استکان گلابی که داشتیم خیس میکنیم تا عطر بادام چند برابرشود.

افزودن زعفران به شله زرد

آب کردن زعفران برای اضافه کردن به شله زرد

افزودن زعفران آب کرده به شله زرد

دقت در میزان ریختن زعفران آب کرده در شله زرد

وقتی برنج شکفته شد و آب را در خود جذب کرد حرارت را کم کنید و در این مرحله باید برنج را هم بزنید.نکته مهم و قابل توجه در این مرحله این است که نباید دیگر به برنجتان آب اضافه کنید چون این کار باعث می شود شله زرد آماده شده شما موقع خوردن و قاشق زدن آب بیندازد.

سپس هم زدن برنج و کم کردن درجه حرارت

وقتی برنجتان کاملا شفته شد و به اصطلاح وا رفت باید شکرتان را اضافه کنید و هم بزنید و اصلا نگران نباشید که برنجتان در حال سفت شدن بود چون با اضافه کردن شکر برنج دوباره شل می شود و به هیچ وجه آب به برنجتان اضافه نکنید و همین طور مدام به مدت یک ربع هم بزنید تا ته نگیرد .
بعد از اینکه این زمان طی شد میتوانید خلال بادام و گلابتان را که در هم مخلوط بودند را به مواد شعله زردتان اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید با بقیه مواد بپزد و آرام هم بزنید بعد از این مرحله زعفران دم کشیده شده تان را بریزید و به مدت 10 دقیقه ای هم بزنید.

اضافه کردن خلال بادام و گلاب به مواد شله زرد

هم زدن خلال و گلاب و مخلوط کردن آن ها با مواد شله زرد

باید اندازه زعفران تان طوری باشد که شعله زردتان رنگ نارنجی بگیرد بعد از این مرحله کره را اضافه میکنیم و هم میزنیم و بعد برای اینکه شعله زردتان شفاف شود از مقدار روغن مایع گفته شده استفاده میکنیم بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد در ظرف را میگذاریم تا کاملا دم بکشد و بعد در ظرف مناسب سرو میکنیم و به دلخواه تزیین میکنیم. نوش جانتان.

مرحله نهایی ، شله زرد شما آماده ست

نکات طلایی و مهم یک شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

 

نکات طلایی و مهم یک شله زرد خوشمزه

 

*یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.

*برای درست کردن شله‌ زرد زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.

*برای تهیه شله‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.

* یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله‌زرد استفاده کنید زمان پخت آن برای شله‌زرد زیاد می‌شود و برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله‌زرد نمی‌دهند.

چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟

 

چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟

 

اگر شله زرد شما هم بعد از مدتی آب می‌اندازد چاره کار این است که در مرحله آخر وقتی که شله‌زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش کن را زیر قابلمه شله‌زرد بگذارید و روی در قابلمه شله‌زرد را با دم‌کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. دم‌کنی باعث می‌شود آب شله‌زرد کاملا کشیده و بخار شود. به این ترتیب شله‌زرد دیگر آب نخواهد انداخت.
وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را یک تا دو ساعت دیگر روی شله‌زرد باقی بگذارید و سپس در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

نکات مهم پخت شله زرد

-برنج هرچی بیشتر خیس بخوره بهتره و اگه برنجمون ایرانی باشه عطر شله زرد بهتر میشود.

-اگه از قابلمه جنس روی استفاده می کنیم، بهتره که با قاشق چوبی هم بزنیم که شله زرد تیره نشه.

-گلاب وهل را در اخرین مرحله اضافه کنید تا عطرو بوی ان حفظ شود .

-دقت کنید حتماً باید محلول زعفران رو قبل از اضافه کردن شکر به برنجتون اضافه کنید،دیدید بعضی شله زردها بعضی دونه برنجهاشون سفیده،به خاطر اینه که اول شکر رو ریختن و بعد زعفران،لعابی که شکر میندازه باعث میشه همه دونه های برنج به طور یکنواخت رنگ نگیرن.

هر چقدر میخواید شله زردتون قوام داشته

باشه باید بزارید اول برنجتون به حالتی غلیظتر از اونچیزی که میخواید شله زردتون

باشه برسد،و بعد شکر را اضافه کنید،چون بعد از اضافه کردن شکر شله زرد یکمی

شلتر از حالتی که برنج خالیتون داشته میشه

-بعد از این که زعفران به خوبی نرم شد ان را در ظرف کوچکی ریخته و روی آن آب

-جوش بریزید و روی سر کتری بگذارید تا با بخار کتری دم بکشد و حسابی رنگ بدهد.

-زعفران دم کشیده را از چای صاف کن رد کنید و داخل شله زرد بریزید.

-هل را با بوست اسیاب کرده  وبه صورت چای دم کرده بعد 10 تا 15 دقیقه ان را صاف کرده ودر شله زرد بریزید .(هل سبز نسبت به هل سفید عطر بیشتری دارد).فراموش نکنید که هل را  با پوست ان بسایید چون عطر بیشتری دارد.

-زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت میباشد .
-شله زرد را می توانید در وعده صبحانه – میان وعده – دسر – سرو کنید .
– میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .
-مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .

شله زرد اصالتی ایرانی دارد.

خواص شله زرد

شله زرد دارای انواع ویتامین‌های A , C، D ، گروه ویتامین‌های B مانند B1, B۲، B۶، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. این دسر معده و قلب را تقویت و دردهای روماتیسمی را برطرف می‌کند؛ شله زرد خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و عفونت بدن را از بین می‌برد. این دسر نشاط آور و برای افراد افسرده بسیار مفید است؛ شله زرد از لخته شدن خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. شله زرد برای مبتلایان به سوء هاضمه، نفخ معده، حالت تهوع، اسهال و افرادی که معده اسیدی دارند مفید است و نقش مؤثری در تقویت قوای جنسی و حافظه دارد و برای سلامتی پوست و مو هم مفید هست.

مواد اولیه شله زرد بصورت تصویری
مواد لازم شله زرد

 

 

طرز تهیه شله‌‌ زرد نذری مجلسی زعفرانی + نکات مهم آب ننداختن شله

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا