سلامت

از کجا بفهمیم پرده حلقوی هستیم

برای فهمیدن بکارت حلقوی باید چه کنیم؟پردح بکارت حلقوی چیست؟همه چیز درباره پرده بکارت دختران

پرده بکارت چیست و انواع مدل های آن چیست ؟

در حقیقت  پرده بکارت یک نوع بافت است که معمولاً در دهانه واژن قرار دارد و از زمان تکامل جنین برجای می‌ماند. برخی از دختران به طور مادرزادی این بافت را ندارند.پرده بکارت انواع مختلفی دارد که اسم‌های آن را هم متخصصان تلاش دارند تغییر بدهند. مثلا نوعی از آن مدل ارتجاعی است که حتی بعد از برقراری رابطه جنسی هم به جای اولش برمی‌گردد. وقتی که فردی دارای پرده ارتجاعی را حتا بعد از برقراری رابطه جنسی معاینه کنید، دیده می‌شود که بخشی از آن باقی مانده است.

نکات مهم که درباره پرده بکارت دختران باکره باید بدانید

نوع دیگرش که موسوم به “حلقه‌ای” است که اندکی به سختی از بین می‌رود.

آیا ممکن است دختری بدون داشتن رابطه جنسی بکارتش را از دست دهد؟ اگر دختری به طور طبیعی پرده بکارت نداشه باشد، آیا آزمایشی وجود دارد که ثابت کند او به طور طبیعی بکارت نداشته؟

برخی دختران ممکن است به طور مادرزادی پرده بکارت نداشته باشند. همچنین پرده بکارت ممکن است در اثر فعالیت‌های روزمره مثل دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پریدن، ژیمناستیک و دیگر انواع فعالیت‌ها به مرور زمان از بین برود.

نکات مهم که درباره پرده بکارت دختران باکره باید بدانید
پرده بکارت

هیچ آزمایش وجود ندارد که نشان بدهد دختری به طور طبیعی پرده بکارت داشته یا نداشته است.

پرده بکارت حلقوی چیست؟

پرده بکارت بر خلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند در داخل واژن است در بخش خارجی اندام تناسلی است و در ابتدای دهانه واژن قرار دارد و در برخی از افراد مشاهده پرده قابل رویت است و در برخی دیگر از زنان قابل رویت نیست. پرده بکارت حلقوی یکی از انواع پرده‌های دستگاه تناسلی زنان است که این پرده به صورت حلقه‌ای در ورودی واژن قرار گرفته و دور آن‌ را می‌پوشاند.

انواع پرده بکارت حلقوی

  • قابل اتساع (tractile annular hymen)
  • غیر قابل اتساع (non-tractile annular hymen)
نکته قابل توجه و مهم این است که پرده حلقوی قابل اتساع در هنگام رابطه و آمیزش جنسی دچار پارگی نمی‌شود. پرده حلقوی دارای سوراخ نسبتا بزرگی است که در بیشتر موارد از نوع قابل اتساع است. این نوع پرده به دلیل نوع و ضخامتی که دارد، معمولا به آسانی آسیب نمی‌بیند و در مقابل فشار وارده در اثر ضربه یا رابطه جنسی مقاوم است و به جای پاره شدن، مقداری به اصطلاح کش آمده و فقط تغییر سایز می‌دهد.
لذا آلت تناسلی مردانه بدون ورود صدمه از سوراخ اتساع عبور می کند و با وجود دخول کامل و مکرر پرده ظاهری سالم و دست نخورده دارد.

تشخیص پرده بکارت حلقوی

در رابطه با همین مبحث این نوع پرده خود حالت‌های مختلفی دارد که بسته به ضخامتشان نیز احتمال پارگی وخونریزی وجود دارد. در هر صورت درصد کمی از این پرده‌ها اینگونه هستند و در کل می‌توان اینطور بیان کرد که پرده‌های حلقوی یا پاره نمی‌شوند و یا قسمتی از آن پاره می‌شود. پرده حلقوی قابل اتساع با توجه به اینکه اغلب در هنگام دخول همراه با خونریزی نبوده مسئله ای شبه برانگیز در میان زوج‌های جوان است که می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی این شبهه به‌وجود آمده را برطرف کنند. لازم به ذکر است در لبه پرده بکارت حلقوی قابل اتساع می‌توان علائم سائیدگی خفیف یا خونمردگی را مشاهده کرد.

پارگی پرده بکارت حلقوی

علیرغم عدم پارگی پرده حلقوی در هنگام برقراری ارتباط و دخول، این پرده در حین زایمان و بدنیا آمدن نوزاد دچار پارگی و برای همیشه از بین خواهد رفت.

روش‌های ترمیم پرده بکارت

  • روش ترميم بكارت alloplant: که یک روش ترمیم پرده به طور کاملا موقتی است ومی‌توان از آن حتی تا یک هفته قبل از ازدواج استفاده کرد.
  • روش ترميم بكارت STID: در جدیدترین متد ترمیم بکارت روش STID می‌باشد که روش بخیه سه لایه‌ای لبه‌های بکارت است.
در این روش لب‌های باقیمانده پرده با میکرو بخیه قابل جذب به هم فیوز می‌شوند. ترمیم پرده یک عمل تهاجمی نیست بلکه برداشتن لبه‌های پاره شده و ایجاد یک لایه ثانویه برای پوشش واژن خواهد شد. بازسازی پرده هیچگاه خودبخود صورت نمی‌گیرد مگر در اطفال یا دختران کم سن. در بحث باقی ماندن جای عمل ترمیم بستگی به نوع عمل و چگونگی بخیه زدن و نوع پوست بیمار دارد ولی معمولا در انواع پرده ارتجاعی نتیجه خوبی بدست نمی‌آید. معمولا مدت زمان ترمیم بکارت بین ۴۵دقیقه تا ۱ساعت و با یک بی حسی موضعی انجام می‌شود و جزو عمل‌های سرپایی می‌باشد. بیمار براحتی می‌تواند به منزل خود برگشته و نیازی به استراحت مطلق در منزل ندارد. تا چند روز بعد از ترمیم بکارت، نیاز به استفاده از مسکن می‌باشد و ممکن است کمی لکه بینی جزیی مشاهده شود. البته در سال‌های اخیر افراد سودجو به دنبال کسب درامد از دختران مبالغ هنگفتی را در ازای برطرف کردن پارگی پرده بکارت گرفته‌اند. آن‌ها با پیشنهاد روش‌هایی همچون لیزر و داروهای گیاهی عذاب این دختران را دو چندان کرده اند.

عوارض و مشکلات پس از عمل ترمیم پرده بکارت

  1. تا چندین روز پس از عمل درد و کبودی اطراف زخم وسوزش یا خارش همراه بیمار خواهد بود.
  2. فرد بندرت ممکن است دچار خونریزی شود ولی با این وجود دراثر راه رفتن طولانی یا بد نشستن احتمال خونریزی وجود دارد.
  3. می‌بایست پس از عمل آنتی بیوتیک وداروی ضدقارچ تجویز و مصرف شود تا از ترشحات غیر طبیعی جلوگیری شود.
  4. بدلیل قرارگرفتن زخم جراحی درمنطقه واژن که به طور مداوم در معرض الودگی با ترشحات واژن و مقعد است
  5. بخاطر نازک بودن لبه های پرده بکارت و باتوجه به شکل وساختار آن ممکن است باعث ایجاد ترمیم ناقص حلقه بکارت گردد.

پارگی پرده بکارت حلقوی چگونه است؟

آسیب دیدگی پرده بکارت حلقوی به چه صورتی است؟

در پژوهشی که توسط پزشکی قانونی کشور در مورد مراجعه کنندگان برای معاینه پرده بکارت انجام شد مشخص گردید که بیشترین فراوانی انواع آناتومیک پرده بکارت مربوط به پرده بکارت حلقوی با لبه صاف می‌باشد همچنین از نظر نوع پرده، پرده بکارت حلقوی قابل اتساع با لبه صاف بیشترین موارد را به خود اختصاص می‌دهد.
انواع آسیب‌های مشاهده شده در پرده بکارت شامل:
  1. پارگی
  2. ساییدگی
  3. متسع و مدخوله است.

در پرده‌های بکارت حلقوی غیر قابل اتساع بیش از نیمی از آسیب دیدگی‌ها شامل پارگی بکارت است ولی در مورد پرده بکارت حلقوی قابل اتساع، ساییدگی عامل 80 درصد آسیب دیدگی می‌باشد که این نشان از قابلیت ارتجاعی و کشسانی در پرده بکارت حلقوی قابل اتساع دارد.

بهترین نوع پردهای بكارت - حلقوی ارتجاعی چیست - عکس حلقوی ارتجاعی
حلقوی پرده

ساعت بندی در آسیب دیدگی پرده بکارت چیست؟

در علم پزشکی ورودی واژن را به یک دایره ساعت مانند تشبیه کرده و نواحی آسیب دیدگی را با مشخص کردن ساعت مورد نظر تعیین می‌کنند. بیشترین نواحی آسیب دیده (پارگی و ساییدگی) در پرده‌های حلقوی در ناحیه ساعت‌های 6-9 و 3-6 می‌باشد.

تعیین پارگی پرده بکارت حلقوی قابل اتساع و غیر قابل اتساع چگونه است؟

پارگی پرده بکارت هیچ گونه قاعده و قانونی ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتی از پرده بکارت ایجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوی غیر قابل اتساع معمولاً 4 تا 5 پارگی شعاعی شکل بوجود می‌آید و انواع هلالی دو پارگی در طرفین پیدا می‌کنند. پارگی‌ها معمولاً از کناره آزاد پرده بکارت شروع شده و تا جدار واژن کشیده می‌شوند. در مواردی که سن دختر کم بوده و دستگاه تناسلی زنانه رشد کافی نداشته باشد ممکن است پارگی در واژن و سایر نواحی تناسلی نیز ایجاد شود.
توجه : داشتن رابطه جنسی بدون پارگی پرده بکارت توسط پزشکان از روی سائیدگی لبه‌های سوراخ پرده بکارت قابل تشخیص است همچنین با توجه به این که در پرده‌های قابل اتساع به دنبال تماس جنسی پارگی حادث نمی‌شود لذا در معاینه افراد دارای این نوع پرده باید دقت کافی دربررسی مخاط واژن و وضعیت چین‌های آن انجام شود.

باز شدگی و گشاد شدن دهانه واژن در اثر رابطه جنسی

باز شدگی مجرای واژن پس از دخول در اثر صاف شدن نسبی چین‌های واژن ایجاد می‌شود. در این حالت مجرای واژن معمولاً تا حدود دو سوم طول خود باز می‌گردد و چین‌های باز شده واژن بخوبی قابل مشاهده است. که در این حالت خواب چین‌ها بر خلاف حالت اولیه آن همه به یک سو یعنی بسوی دهانه واژن نبوده و بطور نامنظم به این سو و آن سو می‌باشد.

رابطه جنسی تنها راه از بین رفتن پرده بکارت نیست

عوامل و مسائل متعددی باعث پارگی و از بین رفتن این قسمت از دستگاه تناسلی زنان می‌گردد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
  • ورزش‌های سنگین از جمله ژیمناستیک اسب سواری وکاراته
  • انجام نزدیکی و مقاربت و دخول آلت مردانه
  • عمل خود ارضایی اگر همراه با داخل کردن یک جسم خارجی به درون واژن باشد می‌تواند سبب پارگی پرده می‌شود.
خودارضایی زنان نیز می‌تواند باعث آسیب پرده بشود. این عضو بدن بافتی بسیار حساس و نازک دارد كه نسبت به کوچک‌ترین تحریک آسیب‌پذیر است. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده نمی‌رساند ولی همین آسیب جزئی كه برگشت‌ناپذیر و قابل تشخیص است نیز سبب حساس شدن می‌شود. احتمال پارگی پرده بر اثر خودتحریکی و پیامدهای روانی ناشی از آن وجود دارد.
  • عده ای نیز بطور مادر زادی با مشکل عدم وجود پرده مواجه هستند.
  • با احتمال کمتری تصادف نیز می‌تواند سبب پارگی پرده شود.
  • جراحی‌های لگنی وخیم

دلیل خون نیامدن برخی از زنان در اولین رابطه جنسی چیست؟

در حالتی که زن هنگام نزدیكی آرام و بدون تنش باشد، زمان كافی برای عشق‌ورزی داشته باشد، با طرف مقابل خود احساس راحتی كند و دهانه واژنش به اندازه كافی مرطوب باشد، دخول به نرمی انجام می‌شود و به این ترتیب ممکن است زن در اولین ارتباط خون‌ریزی نداشته باشد. ‌اما اگر زن مضطرب باشد یا بترسد و پاهایش را جمع كند دهانه واژن تنگ خواهد شد و هنگام دخول خون‌ریزی و درد خواهد داشت.

نکات مهم که درباره پرده بکارت دختران باکره باید بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا