فناوری

بررسی افت اعتبار دامنه

فراموش نکنید که دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است و نباید بالا بردن امتیاز دامین اتوریتی برای شما به یک هدف تبدیل شود بلکه با استفاده از این ابزار ارزشمند باید بتوانید سایت خود را با وب سایت‌های رقیب، مقایسه کرده و پیشرفت کنید.

دامین اتوریتی، اصطلاح تازه‌ای در زمینه سئو نیست ولی با این حال یکی از رتبه بندی‌هایی است که اکثر مدیران وب سایت‌ها به آن توجه می‌کنند و در راستای بالا بردن استاندارد‌های سئوی سایت، دامین اتوریتی را در نظر می‌گیرند. اگر این اصطلاح را شنیده‌اید ولی از چند و چون آن اطلاع ندارید این مطلب را دنبال کنید. همچنین می‌خواهیم بدانیم تغییرات جدیدی که در الگوریتم‌های دامین اتوریتی ایجاد شده است چه تأثیری بر رتبه بندی وب سایت‌ها و اصطلاحاً افت دامین اتوریتی آن‌ها داشته است.

برای دانستن تمام این مطالب با دیجی جو همراه باشید…

 

دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

 

در ابتدای بحث می‌توانیم با تعریف دامین اتوریتی شروع کنیم. دامین اتوریتی یا به اختصار DA، ابزاری است که توسط شرکت MOZ تدوین و توسعه داده شده است. به عبارتی می‌توان گفت ابزار DA پیش‌بینی و تعیین می‌کند که هر وب سایت تا چه میزان قدرت و یا پتانسیل دارد که در صدر لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. برای مثال با استفاده از ابزار دامین اتوریتی می‌توانیم بررسی کنیم و ببینیم سایت poonehmedia.com تا چه حد امکان این را دارد که در موتور جستجویی مانند گوگل، رتبه خوبی کسب کند.
DA بر اساس چند فاکتور، محاسبات خود را انجام می‌دهد. یکی از فاکتور‌هایی که در محاسبات دامین اتوریتی دخالت دارد، تعداد لینک‌هایی است که در سایت‌های دیگر به سایت شما ارجاع داده شده‌اند. پس هر چقدر تعداد لینک‌ها بیشتر و معتبر‌تر باشند دامین اتوریتی بالاتری خواهید داشت.

با تمام این تفاسیر به یک نکته توجه داشته باشید که Domain Authority به گوگل هیچ ربطی ندارد و تنها توسط شرکت MOZ ایجاد شده است و با این حساب رتبه‌ای که در دامین اتوریتی دارید هیچ تأثیری بر رتبه بندی سایت شما در گوگل نخواهد داشت.

دامین اتوریتی

به احتمال زیاد سایتی که وضعیت دامین اتوریتی مناسبی داشته باشد، رتبه خوبی در نتایج گوگل خواهد داشت ولی منظور ما این است که این تأثیرات به صورت غیر مستقیم هستند زیرا همان‌طور که گفتیم دامین اتوریتی صرفاً گزارش و پیش‌بینی است که از قدرت وب سایت شما در موتور‌های جستجو در آينده خبر می دهد.

برای اینکه دامین اتوریتی یک وب سایت را بررسی کنید می‌توانید به لینک MozBar مراجعه کرده و بررسی خود را انجام دهید.

یک نکته دیگر هم در مورد دامین اتوریتی وجود دارد که بهتر است آن را هم مد نظر داشته باشید. رتبه بندی در دامین اتوریتی از ۱ تا ۱۰۰ می‌باشد. چنین می‌توان گفت که بالا بردن دامین اتوریتی از نقطه ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان‌تر از بالا بردن آن از نقطه ۷۰ به ۸۰ است. چرا که در رتبه‌های بالاتر کیفیت فاکتور‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

یک دامین اتوریتی خوب چگونه است؟

 

به زبان ساده، وب سایتی که تعداد زیادی از لینک‌های خارجی و با کیفیت داشته باشد، دارای امتیاز خوبی در دامین اتوریتی است. برای مثال وب سایت‌های ویکی پدیا و گوگل در بالاترین سطوح دامین اتوریتی قرار دارند. از طرفی کسب و کار‌های کوچک با وب سایت‌های کوچک که لینک‌های خروجی کمی دارند، امتیاز کمی در دامین اتوریتی کسب می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که حتی کسب و کار‌های بزرگ هم با سایت‌های بزرگ و قدرتمند در ابتدای کار، دامین اتوریتی با امتیاز ۱ از ۱۰۰ را کسب می کنند.

دامین اتوریتی به این دلیل بوجود آمده که به شما گزارش بدهد که آیا وب سایت، قابلیت گرفتن رتبه‌های بالا را در موتور‌های جستجو دارد یا خیر. پس نباید دامین اتوریتی را به عنوان یک هدف قرار دهید.

می‌توانید به امتیاز دامین اتوریتی وب سایت توجه کرده و آن را با امتیاز رقبای خود، مقایسه کنید. آن دسته از رقیبان را مد نظر قرار بدهید که در موتور‌های جستجو، رتبه بهتری دارند اگر احساس کردید وب سایت شما نسبت به آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار گرفته، می‌توانید دامین اتوریتی خود را تقویت کرده و در آینده منتظر بالا رفتن رتبه سایت در موتور‌های جستجو باشید.

حالا با تمام تفاسیر می‌توانیم بگوییم از آنجاییکه ابزار دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است پس به صورت کلی برای وب سایت‌ها، نمی‌توانیم دامین اتوریتی با امتیاز خوب یا بد تعیین کنیم.

 

چگونه بر دامین اتوریتی تأثیر بگذاریم؟

دامین اتوریتی

تغییر دادن دامین اتوریتی تا حدی مشکل است و این تغییر را به صورت مستقیم نمی‌توانیم بوجود بیاوریم. فاکتوری مانند لینک های خارجی می‌تواند بر دامین اتوریتی تأثیر بگذارد. از طرفی وظیفه اصلی ابزار دامین اتوریتی این است که پتانسیل وب سایت را برای قرار گرفتن در لیست جستجوی گوگل تعیین کند، گوگل هم که از چندین فاکتور استفاده می‌کند که این رتبه بندی‌ها را انجام بدهد. بنابراین پس از مدتی آرگومان و فاکتور‌های دامین اتوریتی تغییر می‌کند، با این همه برای ایجاد تأثیر مثبت در دامین اتوریتی بایستی لینک های خارجی با‌ ارزشی به وب سایت ما ارجاع داده شوند.

 

چرا دامین اتوریتی وب سایت‌ها اخیراً تغییر یا افت پیدا کرده است؟

 

از آنجاییکه دامین اتوریتی یک وب سایت با فاکتور‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، تعیین دلیل دقیق تغییرات دامین اتوریتی، کمی چالش بر انگیز خواهد بود.
اگر امتیاز دامین اتوریتی وب سایت شما بالا یا پایین رفت می‌تواند چندین دلیل داشته باشد:

– مجموع تعداد لینک های خارجی جدیدی که به وب سایت شما وجود دارد هنوز توسط MOZ ایندکس نشده است.
– اگر لینک های خارجی که به سایت ارجاع می‌دهند به صورت تصاعدی رشد کرده باشند امتیاز در دامین اتوریتی هم بیشتر خواهد شد.
– اگر لینک هایی که به سایت شما وجود دارد، در سایت‌هایی باشند که در گوگل رتبه بالایی ندارد، امتیاز شما در دامین اتوریتی پایین می آید.
– ممکن است در مدتی مشخص، MOZ تصمیم بگیرد لینک‌های مرتبط با سایت‌ها را به دفعات بیشتر یا کمتر Crawl کند که این باعث می‌شود که امتیاز دامین اتوریتی وب سایت شما بالا یا پایین برود.

دامین اتوریتی

ضمناً یک نکته مهم دیگر را باید در نظر بگیرید و آن هم اینکه چند روز پیش از انتشار این مطلب، MOZ تغییراتی در الگوریتم‌های DA اعمال کرده است که این الگوریتم جدید، سایت‌های غیر معتبری که فقط لینک های خارجی به سایت‌های دیگر را یجاد می‌کنند، شناسایی کرده و در نتیجه وب سایت‌های مقصد با افت شدید دامین اتوریتی رو به رو می‌شوند برای حل یا پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که با سایت‌های غیر معتبر، تبادل لینک نداشته باشید و به جای این کار اجازه بدهید با تولید محتوای ارزشمند، وب سایت‌های دیگر جذب شما شده و لینک وب سایت شما را در سایت خود درج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا