سلامت

بهترین کرم ضد آفتاب + سازگاری با پوست

چه کرم ضد آفتابی بخرم؟بهترین کرم ضد آفتاب؟اس پی اف چیست؟ارزانترین و بهترین کرم ضد آفتاب برای زن و مرد

در این مقاله میخواهیم درباره کرم های ضد آفتاب و بهترین انواع آن در جهت سازگاری با پوست صحبت کنیم.

ابتدا در مورد SPF بیشتر بدانیم.با دیجی جو همراه باشید

SPF چیست؟

SPF مخفف فاکتور حفاظتی در برابر خورشید است و اشاره به مقدار زمانی دارد که شما می توانید در مقابل نور خورشید بدون آفتاب سوختگی قرار بگیرید. به عنوان مثال، SPF 15 به شما اجازه می دهد ۱۵ برابر بیش تر از زمانی که حفاظتی بر روی پوستتان نیست در مقابل آفتاب قرار گیرید. بنابراین، اگر پوست شما بدون محافظ، در برابر آفتاب در عرض ۲۰ دقیقه شروع به قرمز شدن می کند، استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 این زمان را ۱۵ برابر بیشتر می کند. یعنی شما می توانید ۳۰۰ دقیقه با خیال راحت در مقابل آفتاب قرار بگیرید. از طرفی ضد افتاب هایی با SPF 15 حدود ۹۳ درصد از اشعه UVB را فیلتر می کند این در حالی است که محصولاتی با SPF30 می تواند ۹۷ درصد از این اشعه را فیلتر کند.

Image result for Spf

 

از SPF 30 شروع کنید و به ۵۰ برسید

 

 

هر دو اشعه UVA و UVB خورشید مضرند و سبب ابتلا به سرطان پوست می‌شوند، اما علاوه برا این، اشعه UVA عامل چین و چروک پوست و پیری پوست و اشعه UVB عامل آفتاب‌سوختگی هم هستند. طبق تحقیقات انجمن پوست آمریکا، ضدآفتابی با SPF 30 تا ۹۷ درصد از پوست در برابر اشعه‌های UVB محافظت می‌کند و این ترتیب:

*کرم ضد آفتاب با ۱۵ SPF قادر است تا ۹۳ درصد اشعه UBV را دفع کند.

*کرم ضد آفتاب با SPF 30 تا ۹۷ درصد اشعه UBV را دفع می‌کند.

*کرم ضد آفتاب با SPF 50 تا ۹۸ درصد جلوی آثار مضر اشعه UBV را می‌گیرد.

به یاد داشته باشید حتی بهترین کرم ضد آفتاب به صورت صد‌درصد از پوست شما در برابر خورشید محافظت نمی‌کند و ضد آفتاب‌هایی با SPF بالای ۵۰ نه تنها پوشش و محافظت بهتری ندارند که حتی مضر هم هستند. اگر از امروز می‌خواهید استفاده از ضد آفتاب را شروع کنید بهتر است از SPF 30 شروع کنید و بعد از پایان یک دوره به SPF 50 برسید. در حقیقت کرم‌ های ضدآفتاب با SPF 50 و ۷۰ و بالاتر، فقط برای کسانی که بیماری پوستی دارند، توسط پزشک تجویز می‌شوند، مانند کسانی که به نور آفتاب حساسند و یا سرطان پوست دارند.

 

ضد آفتاب ها چگونه عمل می کنند؟

 

معمولا کرم های ضدآفتاب به دو صورت عمل می کنند که در روش اول بوسیله ی بافت نرم خود لایه نازکی را روی پوست ایجاد می کنند که مانع رسیدن اشعه آفتاب به پوست می‌شود. این نوع از ضدآفتاب‌ها برای جلوگیری از نفوذ اشعه های ماورا بنفش بسیار عالی عمل می کنند،ولی ممکن است به علت اینکه کمی رنگ پوست را تغییر می دهد و تیره می کنند، از نظر زیبایی، برای افراد قابل قبول و جذاب نباشند. از این مورد می توان به کرم ضدآفتاب اکسیددوزنگ اشاره کرد که یکی از کرم های همین دسته است که بررسی گردید.

عناصر کلیدی کرم ضد آفتاب را بشناسید

 

یک نگاه اجمالی به عناصر تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب که روی بسته‌بندی و روی تیوپ کرم به آن‌ها اشاره شده به شما می‌گوید که این کرم برای شما مناسب است یا خیر. اگر می‌خواهید که کرم ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند باید «پوشش گسترده» یا «broad spectrum» داشته باشد. ضد آفتاب‌های «مینرال» یا معدنی حاوی زینک هستند که اشعه‌های خورشید را از روی پوست شما بازمی‌گردانند و مانع رسیدن آن‌ها به پوست شما می‌شوند. از سوی دیگر بهترین کرم ضد آفتاب‌های «شیمیایی» حاوی ترکیبات شیمیایی مثل «آوبنزون» و «بیسکوتیزول» هستند که سبب محافظت و پوشش گسترده پوست در برابر آفتاب می‌شوند.

 

نوع پوست خودتان را بشناسید

 

بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب به صورت تخصصی برای انواع پوست طراحی و تولید می‌شوند. ضد آفتاب‌های مخصوص پوست چرب، خشک و حساس. طبق گفته متخصصان انجمن پوست آمریکا:

*افرادی که پوست خشک دارند باید از کرم‌های ضد آفتاب با عناصری مثل گلیسیرین، لانولین، انواع روغن و سیلیکون‌ها استفاده کنند و به هیچ‌وجه سراغ ضد آفتاب‌های حاوی الکل و ژل و ضدآفتاب‌های اسپری مانند نروند.

*برای پوست‌های چرب و براق بهترین کرم ضد آفتاب انواع ژل مانند و سبک با عناصری مثل سیلیکا و ترکیبات ضدجوش است.

*اگر پوست صورت‌تان حساس است بهترین کرم‌های ضدآفتاب برای شما انواع ضدحساسیت و فاقد عطر و اسانس  است.در صورت داشتن پوست مختلط بهتر است از ضد آفتاب‌های مینرال که حاوی زینک هستند استفاده کنید و مراقب باشید فاقد الکل باشد.

 

کرم ضد آفتاب‌ حاوی الکل برای آکنه مفید، برای پوست‌های دارای قرمزی مضر

 

اگر از آن‌دسته افرادی هستید که دچار قرمزی پوست به صورت فصلی یا در اثر آلرژی هستید مراقب باشید از ضد آفتاب‌های فاقد الکل استفاده کنید. اما اگر پوست چرب دارید و معمولا دچار جوش و آکنه می‌شوید بهترین کرم ضد‌ آفتاب برای شما کرم‌های حاوی الکل برای ضدعفونی کردن پوست صورت است که هم سبک‌تر هستند و هم برق و چربی پوست را بیشتر کنترل می‌کنند.

 

با دست و دلبازی ضدآفتاب بزنید

 

 

اگر به طور مرتب و اصولی به خصوص زمانی که خارج از منزل یا محل کار هستید از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید نباید انتظار داشته باشید که حتی بهترین کرم ضد آفتاب از پوست شما آن‌طور که باید و شاید محافظت کند. بیست دقیقه پیش از خروج از منزل یا محل کار ضد آفتاب بزنید و زمانی که در خارج از منزل هستید آن را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید. کرم‌های ضد آفتاب معمولا دو سال بعد از تولید منقضی می‌شوند پس در استفاده از آن صرفه‌جویی نکنید.

 

از کرم ضد آفتاب به عنوان کرم پایه آرایش استفاده کنید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده منظم و پیوسته از کرم ضد آفتاب این است که از آن به عنوان کرم پایه آرایش استفاده کنید. یادتان باشد استفاده منظم از کرم‌پودرهای یا سایر کرم‌ها و پودرهای آرایشی حاوی ضدآفتاب به صورت روزانه امری اشتباه است. به جای این کرم‌پودرها از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. می‌توانید از اسپری‌های دارای SPF برای آرایش هم روزانه هم استفاده کنید که هم آرایش‌تان را مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد و هم به خاطر SPF که دارد پوست شما را در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

 

کرم ضد آفتابی استفاده کنید که از آن لذت می‌برید

 

بهتر است از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که با آن راحت هستید و از پوشش آن روی پوست صورت‌تان لذت می‌برید، به این ترتیب برای استفاده روزانه از آن انگیزه بیشتری دارید. یادتان باشد قیمت کرم ضد‌ آفتاب تاثیر آنچنانی روی کیفیت و عملکرد آن ندارد، بنابراین باید به این نتیجه برسید که با کدام کرم ضدآفتاب از چه مارکی و برندی راحت‌ترید و بیشتر از آن لذت می‌برید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا